OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan söker
Servicehandläggare
Placering Kungsbacka/Hisingen
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag. Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.
Arbetsuppgifter och ansvar
Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att ge snabb och professionell service och information till såväl privatpersoner som företag genom att svara på frågor.
Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för medborgare och företag. Vi värderar öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald vilket stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling och som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetat minst två år i ett serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
• har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
• har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska och engelska
• bemöter andra väl och har god servicekänsla
• har mycket god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
• är flexibel
• ser helheten, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
• stödjer och samverkar
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer
• erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer
• erfarenhet från att arbeta med kundmöten inom statlig myndighet, främst inom Försäkringskassan eller Skatteverket
• goda kunskaper i turkiska, arabiska eller somaliska utöver svenska och engelska
• erfarenhet från det skatterättsliga området
När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid med placering vid servicekontoret i Kungsbacka. Tillträde enligt överenskommelse. Eventuellt kan det bli aktuellt med ytterligare tjänster, föräldravikariat 2014-09-01 t.o.m. 2015-05-31eller tillsvidare, heltid med placering vid servicekontoret på Hisingen. Kvällsarbete ingår i tjänsterna en kväll varannan eller var tredje vecka. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet, vilket innebär att resor ingår i tjänsten.
Har du frågor om arbetsuppgifterna kan du ringa enhetschef Dan Hagstrand, tfn 010-119 77 30. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-specialist Klara Skoog, tfn 010-119 57 41.
Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST Johan Almén tfn 010-119 27 54 , SACO Tommy Persson tfn 010-114 16 43 och för Seko Johanna Grundström, tfn 010-115 3044.
Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 022454-2014 senast den 29 maj 2014. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.