Servicehandläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 003775-2014

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringskassan söker 

Servicehandläggare 

Placering i Norrköping

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.   

Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.

Arbetsuppgifter och ansvar

Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att ge snabb och professionell service och information till såväl privatpersoner som företag genom att svara på frågor.

Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för medborgare och företag. Vi värderar öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald vilket stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling och som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som


• har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetat minst två år i ett serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
• har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
• har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska och engelska
• bemöter andra väl och har god servicekänsla
• har mycket god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
• är flexibel
• ser helheten, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
• stödjer och samverkar

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer
• erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer
• erfarenhet från att arbeta med kundmöten inom statlig myndighet, främst inom Försäkringskassan eller Skatteverket
• goda kunskaper i flera språk utöver svenska och engelska

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt

Tidsbegränsad anställning på heltid med beräknad varaktighet till och med den 31 december 2014 med  placering vid servicekontoret i Norrköping. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Har du frågor om arbetsuppgifterna kan du ringa enhetschef Gunilla Arvidsson Larsson, tfn 010-114 54 35. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-konsult Hans Åkerlund tfn 010-116 7969, e-post: hans.akerlund@forsakringskassan.se .

Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST Peter Hjelm, tfn 076-544 14 29, SACO Tommy Persson, tfn 010-114 16 43 och för Seko Johanna Grundström, tfn 010-115 3044.

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 003775-2014  senast den 9 februari 2014. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 27 januari 2014

Liknande jobb


Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

Kommunvägledare till Partille kommuns kundcenter

15 oktober 2024

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

Extrajobb som samhällsvägledare i kundtjänsten, Kramfors kommun

7 oktober 2024

Samhällsvägledare

Samhällsvägledare

3 oktober 2024