Servicehandläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 005249-2014

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Servicehandläggare, Stockholm

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor  i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.   

 Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.

Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att ge snabb och professionell service och information till privatpersoner och företag genom att svara på frågor.

Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

- med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter

- som är till nytta för medborgare och företag

- med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald

- som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling

- som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

- har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet

- har arbetat minst två år i ett serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon

- har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier

- har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska och engelska

- bemöter andra väl och har god servicekänsla

- har mycket god kommunikativ förmåga

- har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo

- är flexibel

- ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt

- stödjer och samverkar.

Det är meriterande om du

- har erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer

- har erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer

- har erfarenhet från att arbeta med kundmöten inom statlig myndighet, främst inom Försäkringskassan eller Skatteverket

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt

Anställningarna är på heltid, tillsvidare eller tidsbegränsad till och med 2014-12-31. Din placering blir vid Botkyrka/Hallunda. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Vi kan komma att tillämpa provanställning om sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Har du frågor om arbetsuppgifterna kan du ringa enhetschef Ann-Kristin Höök tfn 010-119 11 44, eller Alex Davis tfn 010-116 22 32 Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-konsult Catarina Tunberg tfn 010-116 28 08. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST Peter Hjelm, tfn 0768-93 59 90  SACO Tommy Persson, tfn 010-114 1643 och för SEKO Johanna Grundström.

Vi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 005249-2014 senast den 18 februari 2014. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 5 februari 2014

Liknande jobb