OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.
Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.
Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att du svarar på frågor och ger stöd till privatpersoner och företag med ett helhetsperspektiv på deras situation. Arbetet ställer mycket höga krav på dina personliga egenskaper och din förmåga att möta människor och lösa problem. Genom samverkan kan myndigheterna erbjuda bättre service och information till medborgare och företag. Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på kundernas frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.
Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för medborgare och företag. Vi värderar öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald vilket stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling och som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en pågående eller avslutad högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga.
• har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
• trivs och är bekväm i det personliga mötet och vill arbeta nära kunden
• bemöter andra väl och har god servicekänsla
• har mycket god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
• är flexibel
• ser helheten, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
• stödjer och samverkar
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete i mångkulturella miljöer
• erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer
• erfarenhet från att arbeta med kundmöten inom statlig myndighet, främst inom Försäkringskassan eller Skatteverket
• goda kunskaper i andra språk, utöver svenska och engelska
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsade anställning på heltid fr.o.m. 1 juni 2017 t.o.m. 31 augusti 2017. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Har du frågor om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Jens Nordin, 072-517 84 83. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-administratör Michaela Skogström, 010-117 31 59. ST Peter Hjelm, 010- 116 10 53 och för Saco-s Helene Johansson, epost: helene.johansson@forsakringskassan.se och för Seko fseko@forsakringskassan.se.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vi vill ha din ansökan med CV märkt med diarienummer 015089-2017 senast den 15 mars 2017. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.