Servicehandläggare, Kista och Kungsholmen

Arbetsbeskrivning

Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.

Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.

Dina arbetsuppgifter:

som servicehandläggare är att svara på frågor och ge information till privatpersoner och företagare på ett professionellt, snabbt och serviceinriktat sätt vid personliga möten. Du gör det svåra enkelt genom din kommunikativa förmåga. Du ger service och information som spänner över tre olika myndigheter vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad.

som ID-servicehandläggare innebär att du hjälper kunder och handlägger ärenden inom id-kortshantering, svarar på frågor, ger råd och stöd. Du kommer att granska kundernas identitetshandlingar, fatta beslut om att beställa id-kort eller sända ärenden vidare till fördjupad utredning. Arbetet innefattar även att kontrollera betalningar, fotografera kunderna och mäta deras längd. Det ställs mycket höga krav på dina personliga egenskaper och din förmåga att möta människor, ge service och lösa problem.

Det är viktigt att du har lätt att kommunicera i tal och skrift. Du jobbar i en öppen och mångkulturell miljö vilket kräver att du har en pedagogisk och lyssnande förmåga med en förklarandeattityd. Du arbetar nära kunderna och måste också känna dig bekväm i det direkta mötet med individer som har olika bakgrund. Vi har schemalagd arbetstid.

På servicekontoret i Kista är vi idag ca 20 medarbetare, Kungsholmen ca 20 medarbetare och på vårt ID-servicekontor i Kungsholmen ca 20. Båda service- och id-servicekontoren tillhör Folkbokföringskontoret i Stockholm. Vid behov kommer du också att arbeta på andra servicekontor i närområdet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

- med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
- som är till nytta för medborgare och företag
- med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
- som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
- med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi, juridik eller statsvetenskap alternativt en dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
• har arbetat minst två år i ett serviceyrke inom de senaste 5 åren där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid personliga möten
• har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska och engelska
• har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
• har god kännedom om e-tjänster
• bemöter andra väl och har god servicekänsla
• har mycket god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
• har förmåga att hantera kravfyllda situationer
• är flexibel
• ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
• stödjer och samverkar.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ge komplex information vid personliga möten från myndigheter och stora företag. Det är också meriterande om du har erfarenhet från id-kortshantering från myndighet och stora företag. Ytterligare en merit är om du har kunskaper i något eller några av följande språk tigrinska, somaliska och eller turkiska

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och engagemang.

Anställningen är tillsvidare, visstid och vikariat. Provanställning kan komma att tillämpas i sex månader.

Från ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev märkt med diarienummer(131 545472-16) senast den 9 januari 2017. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta istället med dem till en eventuell intervju. Endast ansökningar via vår hemsida.

I rekryteringsprocessen kommer vi att tillämpa test som en del i vår urvalsprocess.

Välkommen med din ansökan till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 december 2016

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024