OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referens: 046894-2013
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Servicehandläggare i Tranås eller Nässjö
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.
Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.
Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att ge snabb och professionell service och information till privatpersoner och företag genom att svara på frågor.
Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
-med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
-som är till nytta för medborgare och företag
-med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
-som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
-som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
-har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet
-har arbetat minst två år i ett serviceyrke där du har fått besvara frågor på ett kortfattat och informativt sätt vid besök eller via telefon
-har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
-har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska och engelska och gärna ytterligare något språk, till exempel arabiska.
-bemöter andra väl och har god servicekänsla
-har mycket god kommunikativ förmåga
-har god förmåga att hantera flera kunder parallellt och arbeta i ett högt tempo
-är flexibel
-ser helheter, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
-stödjer och samverkar.
Det är meriterande om du tidigare arbetat som servicehandläggare. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. B-Körkort ett krav då du förväntas arbeta på flera kontor vid behov. Anställningen i Nässjö är tillsvidare och i Tranås är det ett vikariat t.o.m. 2013-12-31. Vi kan komma att tillämpa provanställning om sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Har du frågor om arbetsuppgifterna kan du ringa enhetschef Malin Olsson 010-1182930. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du ringa HR-konsult Anneli Wetterholt 010-1186812. Kontaktpersoner i fackliga frågor är för ST: Peter Hjelm, tfn 010-1161053 och för Saco Tommy Persson telefon 010-1141643 eller SEKO Johanna Grundström telefon 010-115 30 11.
Vi vill ha din ansökan med CV märkt med diarienummer 046894-2013 senast den 20 oktober 2013 Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.