Servicehandläggare till Statens servicecenter, Stockholm

Servicehandläggare till Statens servicecenter, Stockholm

Arbetsbeskrivning

På servicekontoren i region Stockholm Gotland är vi totalt cirka 170 medarbetare. I regionen ingår kontoren i Stockholm Odenplan, Brommaplan, Rinkeby, Kista, Kungsholmen, Norrtälje, Liljeholmen, Sundbyberg, Hallunda, Brandbergen, Södertälje och Visby. Nu rekryterar vi till flertalet av dessa servicekontor. Vi arbetar serviceinriktat där du och dina kollegor tar ett gemensamt ansvar för ert uppdrag och lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra till verksamhetens utveckling.
I den här rekryteringen vänder vi oss till dig som är intresserad av en tidsbegränsad anställning i syfte att få erfarenhet av att jobba statligt. Du kommer få jobba mot stora statliga myndigheter där du ges möjligheten att tillförskaffa dig en bred och unik kunskap kring samtliga samverkansmyndigheter. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som servicehandläggare ger du snabb och professionell service genom att svara på frågor från privatpersoner och företag. En stor del av ditt arbete är att vägleda kunder till att använda samverkansmyndigheternas e-tjänster och att hitta information på webbplatser. I din roll är det viktigt att du lyssnar aktivt, anpassar ditt bemötande efter kund samt har ett pedagogiskt förhållningssätt.

I dina kundmöten har du stöd av de olika myndigheternas IT-system. Förutom introduktion och utbildning finns tid avsatt varje dag för att läsa in dig på den information du behöver för att hålla dig uppdaterad om nyheter och förändringar som berör servicekontorets verksamhet.
Du kan även komma att arbeta på andra servicekontor, vilket ibland sker med kort varsel.

Gå gärna in på vår hemsida rollen som servicehandläggare och titta på filmen "Detta gör ett servicekontor".

Kvalifikationer
Du drivs av att ge våra kunder god service, genom att du tar reda på varje kunds behov och ger svar eller vägledning. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med kunder med olika bakgrund och funktionsförmåga. Kort sagt söker vi dig som både har ett positivt bemötande och har lätt för att ta till dig ny kunskap.

Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning om minst 80 p/120 hp alternativt motsvarande kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Arbetat minst två år inom ett serviceyrke där du har informerat och väglett kunder vid personliga möten.

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Snabbt kunna skapa kontakt med andra på ett objektivt och professionellt sätt
• Kartlägga kundens behov genom att ställa frågor och lyssna aktivt
• Kommunicera muntligt och skriftligt på svenska
• Kommunicera muntligt på engelska
• Anpassa ditt arbetssätt efter kundernas varierande behov
• Hantera flera kunder samtidigt
• Bidra positivt till arbetsgruppens resultat och samarbete

Vidare är det meriterande om du:
• Har erfarenhet av arbete i miljöer med högt kundtryck

Övrigt
Anställningarna är tidsbegränsade och på heltid.
Tillträde snarast möjligt eller efter överenskommelse.
Placeringsort enligt överenskommelse.
Vi har ej möjlighet till distansarbete
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten kan vara inplacerad i säkerhetsklass vilket även innebär löpande registerkontroll hos Säkerhetspolisen.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 21 december, 2023. Vi kommer genomföra löpande urval och intervjuer.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.


Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 10 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2023
  • Ansök senast: 21 december 2023

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024