OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Inledning
Umeå tingsrätt har ca 70 anställda och är allmän underrätt och mark- och miljödomstol.
Tingsrätten bedriver även ett administrativt samarbete med Hyres- och arrendenämnden i Umeå. På tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser.
Domstolen överprövar även beslut enligt bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen.
Som administratör/ordningsvakt vid Umeå tingsrätt blir du en del i ett arbetslag på domstolens administrativa avdelning. Inom den administrativa avdelningen hanteras frågor som rör HR och ekonomi för hela domstolen, arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri, administrativ registratur och reception.
Anställningen är ett vikariat fram till och med 2023-12-31, med goda möjligheter till förlängning.
Arbetet innebär
I arbetet som administratör/ordningsvakt kommer du bland annat att bemanna receptionen och vara den första som domstolens besökare möter när dom kommer till domstolen. Du hjälper dem till rätta och svarar på olika typer av frågor från besökarna, vilket förutsätter förmågan att kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer.
Arbetet kräver inte att du redan är utbildad ordningsvakt, men att du har en vilja och intention att genomgå ordningsvaktsutbildning, då det i tjänsten även ingår arbetsuppgifter som kräver ordningsvaktsförordnande.
En stor del av arbetet innebär att du hanterar en rad administrativa uppgifter och praktiskt arbete med intern och extern service. Detta kan inkludera allmänna IT-frågor, utlämnande av allmänna handlingar, kalla nämndemän till förhandlingar, bokning av studiebesök, intern service såsom posthantering och vaktmästerisysslor.
Arbetet medför många kontakter och samverkan med andra myndigheter, organisationer och allmänhet. Arbetet medför även samarbete med flera andra personalkategorier på domstolen såsom domare, notarier och domstolshandläggare.
Vi söker dig som
Vi söker dig som har minst treårig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du redan är utbildad ordningsvakt och har arbetslivserfarenhet som ordningsvakt inom offentlig sektor.
Det är även meriterade med erfarenhet av administrativt arbete, särskilt inom offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du har kunskap/erfarenhet inom området teknik.
Anställningen ställer höga krav på administrativ förmåga, att du har förmåga att bemöta människor i olika situationer och skapa förtroende. Du tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt.
Det är vidare viktigt att du har lätt för samarbete, är initiativrik, praktiskt lagd och ser till att saker blir gjorda. Du ser dig själv som en serviceinriktad person som gärna vill hjälpa andra både inom organisationen och besökare.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande arbete i en spännande miljö och på en utvecklande arbetsplats. Som medarbetare på Sveriges Domstolar får du varje dag bidra till rättstrygghet vilket är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.
Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår hemsida: www.domstol.se
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135
070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176