Servicejobbet för dig som brinner för integrationsfrågor

Servicejobbet för dig som brinner för integrationsfrågor

Arbetsbeskrivning

Järfälla kommuns Servicecenter har funnits sedan 2010 och besvarar frågor om kommunens alla verksamhetsområden. Just nu har vi ett pågående samarbete med enheten för integration och segregation i Järfälla kommun och därför behöver vi stärka upp vårt team med två samhällskoordinatorer. Som samhällskoordinator är du tillsammans med Servicecenter servicehandläggare ansiktet utåt för kommunens alla förvaltningar. Du är en nyckelperson för att ge bästa möjliga service till Järfällaborna. Tjänsten innefattar mycket kontakter med medborgare via personliga besök och uppsökande verksamhet och det är därför av yttersta vikt att du bemöter alla som du möter på ett trevligt och professionellt sätt.

Vi behöver nu stärka upp vårt team med två samhällskoordinatorer, en som talar arabiska och en som talar somaliska. Det är två tjänster på 75% vardera.

ARBETSUPPGIFTER
Som samhällskoordinator arbetar du med att ge kvalificerad information, vägledning och rådgivning till kommunens invånare gällande de frågor som förvaltningarna arbetar med. Du tar emot besök i Servicecenters besökslokal och arbetar även med uppsökande verksamhet gentemot våra nyanlända Järfällabor för att hjälpa dem på vägen till en sysselsättning såsom arbete eller studier. Du ska ge medborgarna information om hur det är att leva och bo i Järfälla. Det kan handla om att ge svar på frågor som till exempel handlar om:

- Arbete hur gör medborgaren för att söka jobb och var kan hen få stöd?
- Utbildningar vilka utbildningar finns och hur söker man till dem?
- Förskola och skola hur gör man för att anmäla barnen?
- Bostad hur medborgaren söker bostad och vad man behöver göra när man har fått en bostad?
- Hälso- och sjukvård vart ska man vända sig?
- Fritidsaktiviteter hur man hittar aktiviteter som passar medborgaren och hens barn?
- Blanketter och brev hjälp med att fylla i blanketter och förstå brev från myndigheter.
- Myndigheter och kommunen hjälp med att veta vem man ska prata med om olika frågor.

Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden:
- Representera hela kommunen
- Arbeta i kommunens besökslokal: ta hand om besökare som behöver stöd på arabiska eller somaliska och vägleda dem i deras ärenden
- Arbeta med uppsökande och vägledande verksamhet
- Logga ärenden i vårt ärendehanteringssystem
- Svara på allmänna frågor om Järfälla kommun
- Samarbeta och samverka med förvaltningarnas handläggare och avdelningar

Vi kan erbjuda dig en härlig arbetsgrupp med bred kompetens och ett utvecklande arbete. Alla anställda på Servicecenter erbjuds friskvårdsbidrag som består av ett fast belopp varje år som kan användas för hälsofrämjande fysisk aktivitet. Vi arbetar även enligt årsarbetstid vilket innebär att vi ska jobba ett visst antal timmar per år, men det varierar mellan olika perioder hur mycket vi arbetar.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
- gymnasieutbildning
- erfarenhet av integrationsarbete alternativ ett brinnande intresse för integrationsfrågor
- tidigare erfarenhet från serviceyrket såsom kundtjänstarbete, hotell, butik
- mycket bra kunskaper i svenska, arabiska eller somaliska, både i tal och skrift
- goda IT-kunskaper och vana att arbeta med datorer och informationssökning
- förmåga att samtidigt som du för ett samtal arbeta i IT-baserade verksamhetssystem, söka och hantera information och data

Vi ser gärna att du har:
- relevant eftergymnasial utbildning
- tidigare erfarenhet av kundtjänstarbete inom offentlig förvaltning
- har arbetat med vägledning och rådgivning på webb eller via sociala medier
- kunskaper om en kommuns struktur och beslutsvägar

Vi söker dig som är en stjärna på service och kundbemötande, en person som alltid sätter medborgaren i fokus. Då du kommer att vara kommunens ansikte utåt är det viktigt att du är en god och tydlig kommunikatör som visar omdöme i sitt professionella agerande.
Du är väl medveten om verksamhetens mål och gör ditt bästa för att uppnå dessa. Du bidrar med energi och engagemang till verksamheten, och ger dig inte förrän arbetet är avslutat på ett bra sätt. I denna tjänst är det viktigt att arbeta proaktivt och kunna arbeta mycket självständigt. På vår arbetsplats sker ständiga förändringar och förbättringar, vi vill framåt och vi vill utvecklas. Därför är det viktigt att du också är en flexibel person som gillar förändring.

ÖVRIGT
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/ledigajobb

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gruppchef "Stöd och omsorg" Yaël Edvardsson

Servicecenterchef Sara Lindgren

Rekryterare Frida Lönnbom
08-580 290 92
Tf. Gruppchef Åsa Otterbjörk

utbildningsansvarig Elena Buzakova
085809092
Gruppchef Jannika Hedberg

utbildningsansvarig Elena Buzakova
0858029092
Gruppchef Mia Hagman

Utbildningsansvarig Malin Nordh
0858029092

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Järfälla kommun, Servicecenter
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 mars 2020
  • Ansök senast: 17 mars 2020

Besöksadress

Vasaplatsen 9-11 JÄRFÄLLA
None

Postadress

Järfälla
JÄRFÄLLA, 17780

Liknande jobb


5 november 2024

Customer Experience Coordinator

Customer Experience Coordinator

4 oktober 2024