OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1500 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Nu söker vi förstärkning till våra team inom enheten Kundnära. Vi söker dig som brinner för service och vill möta myndighetens kunder via telefon och mejl.
Som pensionshandläggare inom kundnära kommer du att möta kunder i telefon och via mejl samt utreda och fatta beslut i olika ärenden. I mötet med kund kommer du att svara på allt från enklare frågor till att informera kring hela pensionen, i syfte att stärka pensionärer och pensionssparare som konsumenter samt göra en utförlig pensionsprognos. Våra kunder ska ha möjligheten att använda sig av våra digitala tjänster i större utsträckning vilket ställer krav på dig att på ett pedagogiskt sätt kunna informera om detta till våra olika målgrupper.
Som pensionshandläggare arbetar du även med myndighetsutövning genom utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att på ett effektivt sätt utreda, värdera, analysera samt fatta och verkställa beslut.
Du säkerställer att våra kunder får en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett professionellt bemötande.
Utbildning och erfarenhet:
Du har erfarenhet av telefonintensiv verksamhet med tydligt kundfokus. Erfarenhet av arbete med pensionsfrågor och pensionsrelaterade förmåner är meriterande. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du dessutom kunskaper i andra språk är det meriterande, framför allt finska. Du har relevant akademisk utbildning.
Egenskaper:
Du är en person som tycker att kundmöten är roliga, du har ett serviceinriktat sätt och ett gott bemötande. Du är en lagspelare som jobbar lösningsorienterat. Du behöver vara noggrann, strukturerad, pedagogisk och ta stort ansvar för ditt eget arbete. Att jobba med ständiga förändringar och förbättringar för att hitta effektiviseringar är en del av ditt arbetssätt.
En förutsättning för att trivas hos oss är att du vill arbeta med service via telefon och mejl. Du vill verka i en organisation i utveckling, att du är nytänkande och gillar ett föränderligt arbetssätt som ger mycket glädje och motivation, tillsammans med dina kollegor. Du motiveras av mötet med kund och tycker att det är inspirerande att hjälpa andra.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Vi söker serviceinriktade pensionshandläggare för visstidsanställning med tillträde omgående enligt överenskommelse. Anställningen gäller fram till 31 mars 2022. Placeringen är vid kontoret i Gävle men med möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.
Arbetspsykologiska tester och eventuella språktester kommer att ingå i urvalsprocessen.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
Gruppchef Anna Larsson, anna.m.larsson@pensionsmyndigheten.se
Gruppchef Erik Elving, erik.elving@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
ST: Kristofer Dahlgren, kristofer.dahlgren@pensionsmyndigheten.se
Saco: Ida Sundelin, ida.sundelin@pensionsmyndigheten.se
Välkommen med din ansökan senast 16/5 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-38.