Servicespecialist Kontaktcenter

Servicespecialist Kontaktcenter

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.




Om verksamheten
Kontaktcenter är den samlade vägen in till kommunen oavsett ärende och kanal, exempelvis telefoni, besök, chatt och sociala medier.

Trollhättans Stad vill med det kommungemensamma kontaktcentret bli bättre på att ge god service åt dem vi är till för, det vill säga invånarna, privatpersoner, företagare och andra intressenter som kommer i kontakt med staden. Ett kontaktcenter ska säkerställa en snabb och enhetlig service med god kvalitet oavsett ärende. En service som gör det enkelt att komma i kontakt med kommunen och i högre grad få svar på sina frågor, direkt vid den första kontakten. Kontaktcenter möjliggör även för förvaltningarna att få ett bättre underlag för utvecklingen av kommunens information, service och tjänster samt utformningen av digitala tjänster. Under 2021 kommer funktionen att träda i kraft och fram till dess så sker ett arbete med att bygga och etablera det kommungemensamma kontaktcentret.

Arbetsuppgifter
Servicespecialistens huvudsakliga arbetsuppgifter är att möta de externa intressenterna som söker kontakt med Trollhättans Stad i olika servicekanaler såsom telefon, e-post, sociala medier, chatt och besök. Den dominerande servicekanalen är att ge service via telefon. En servicespecialist är en resurs som arbetar med information, vägledning, administrativ hantering, skapar underlag och handläggning i kontaktcenter. En servicespecialist utvecklar och dokumenterar rutiner och arbetssätt för funktionen, i samverkan med förvaltningarna, för att ge korrekt och god service. För att lyckas med att utföra arbetsuppgifterna ser vi att denna resurs har en förmåga att rotera mellan kontaktcenterns olika funktioner och trots ett högt tempo alltid vilja ge en god service till de som kommer i kontakt med Trollhättans Stad. Ett högt tempo kräver förmåga att snabbt kunna hantera datorer och övriga systemstöd för att söka information, registrera ärenden samtidigt som medborgaren/invånaren finns i aktuell servicekanalen exempelvis telefon.

Rollen som servicespecialist innehar en hög grad av serviceinställning, god lösningsförmåga och ett gott bemötande. Ständig utveckling av arbetssätt i funktionen är förekommande där erfarenhet av dokumentation och rutiner är viktigt. Arbetsuppgifterna för servicespecialisten syftar till att besvara majoriteten av de frågor som kommer till Trollhättans Stad redan vid första kontakten. Därför omfattar arbetsprestationen flera typer av inriktningar inom kommunkunskap med gemensamma nämnare såsom en god kommunikativ förmåga och höga språkkunskaper där servicespecialisten själv är högt motiverad att utveckla sin kunskap och arbetssätt. Utmärkande för en kommunikativ förmåga är att föra en strukturerad dialog mellan funktionen och invånarna även gentemot förvaltningarna i samarbetet kring ärendehanteringen. Höga språkkunskaper innefattar att kunna förstå ärendet (hörförståelse) hantera ärendet (läsförståelse) och återkoppla ärendet (såväl talspråk som skrivet språk.)

Våra servicespecialister i kontaktcenter är specialister på att ge service till de externa kontakterna utifrån en generell kommunkunskap.

Kvalifikationer
Formella kvalifikationer
Absolut krav gymnasieutbildning med gedigen arbetslivserfarenhet (kundservice/kundkontakt) som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten.
Det är meriterande att ha avslutad högskoleutbildning inom samhällsinriktning, service, administration, kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet
Dokumenterad erfarenhet av arbete med att ge service via telefon och personliga besök. Mycket god erfarenhet av att arbeta i Office-paketet och i olika IT-baserade verksamhetssystem samt erfarenhet av arbete med informationssökning.
God erfarenhet av att använda datorer som verktyg i arbetet och dokumentation/administration samt vana att arbeta i flera olika datasystem parallellt.

Kunskap
God kunskap kring bemötande och service. Bra kunskap i användandet av digitala medier (e-post, sociala medier, web). Grundläggande kunskap om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner och institutioner fungerar samt önskemål om att utöka den kunskapen. Goda kunskaper i Officepaketet.

Analytisk förmåga
Problemlösande- och språklig analytisk förmåga. Kvalitetsmedveten och strukturerad.
Självständigt planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt för att nå aktuella mål.

Språkkrav
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Grundläggande kunskaper i engelska i både tal och skrift. Det är meriterande att ha grundläggande kunskaper i finska. Höga språkkunskaper för att kunna förstå ärendet (hörförståelse) hantera ärendet (läsförståelse) och återkoppla ärendet (såväl talspråk som skrivet språk.)

Personliga egenskaper
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
En genuin känsla för service och förmåga att bemöta olika människor i olika situationer. Att vara lösningsorienterad. Förmåga att ta in och processerna information snabbt och förmedla den vidare på ett pedagogiskt sätt. Kunna hantera många frågor och arbetsuppgifter samtidigt och i pressade situationer och fortfarande uppträda professionellt och fokuserat. Ett prestigelöst förhållningssätt med förmåga att samarbeta i team samtidigt som självständigt arbete kan ske. Analytisk, strukturerad, drivande, flexibel och förmåga att prioritera. Vilja att lära sig mer och utveckla sin egen kunskap och roll. Att se positivt på förändringar.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!


Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.


Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Dahl
+46 070-5597289
Martin Engman
0520-49 60 56, 070-202 54 49
Inger Thonander
0520-496510, 0703598447
Kerstin Olofsson

Djeno Mahic

Tina Tenggren
+46 0701642460
Thomas Johansson

Henrik Stålheim
0520-497491, 0706-888191
Bernt Ljungquist
0520-49 79 30, 070-205 15 27
Johansson Britt-Inger

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trollhättans Stad
  • 14 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 augusti 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Besöksadress

Gärdhemsvägen 9
Trollhättan

Postadress

.
Trollhättan, .

Liknande jobb


Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024

20 november 2024