SGU söker erfaren entreprenadupphandlare

SGU söker erfaren entreprenadupphandlare

Arbetsbeskrivning

Är du upphandlare med erfarenhet av att arbeta med anläggningsentreprenadprojekt? Trivs du att arbeta i komplexa upphandlingsprojekt med nytänkande, där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med andra? Då har vi ett spännande arbete att erbjuda!
SGU:s inköpsfunktion är en nybildad central funktion vars uppgift är att styra, utveckla, förvalta och följa upp myndighetens arbete med upphandling och avtalsförhandling. Syftet är att inrikta och driva myndighetens upphandlingsarbete samt utveckla och förvalta tillhörande systemstöd, processer, rutiner och metoder för uppföljning av avtal och leverantörer. Den nybildade centrala inköpsfunktionen består idag av en upphandlare och en operativ funktionsansvarig inköpschef. Inköpsfunktionen tillhör ekonomienheten på myndigheten.
SGU är den myndighet i Sverige vars uppdrag från regeringen är att tillhandahålla geologisk information för ett mer hållbart och långsiktigt samhälle. För att trivas hos oss ska du, tillsammans med oss, vilja utveckla framtiden med engagemang, stolthet och ansvar för vårt uppdrag och varandra.
Arbetsuppgifter
Som upphandlare kommer du att arbeta i alla delar inom inköpsprocessen. Du kommer företrädesvis att arbeta med komplexa upphandlingar av saneringsentreprenader, vilket är inom projekt som styrs av en ansvarig projektledare. Du kommer även att ha en drivande roll vid mindre upphandlingar. Som upphandlare på SGU kommer du att genomföra upphandlingar inom flera verksamhetsområden. Arbetet innebär att kunna arbeta självständigt i ett nära samarbete med chefer och medarbetare inom hela myndigheten. Därutöver kommer du att ha kontakt med andra myndigheter, organisationer och leverantörer.
Att driva förbättringsarbeten och arbeta med utvecklingsfrågor inom specificerat ansvarsområde, men även för enheten som helhet, ingår i din roll. Tillsammans med kollegor kommer du att arbeta med att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra myndighetens inköpsprocess. Slutligen innebär tjänsten även att du stöttar och ger rådgivning till verksamheten.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en, för tjänsten, relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, juridik eller upphandling eller annan likvärdig kunskap förvärvat genom arbetslivserfarenhet,
minst två års arbetslivserfarenhet inom offentlig upphandling,
mycket god kunskap om Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) samt de lagar, regler och bestämmelser som reglerar den offentliga sektorn,
erfarenhet om inköpsprocessens alla delar från behovsanalys till avtalsuppföljning,
erfarenhet av avtalsskrivning och avtalsförhandling,
mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift,
goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.

Meriterande erfarenheter och kompetens:
erfarenhet av projektledning och/eller leda projekt på distans,
erfarenhet av att utforma större ramavtal.

Personliga kvalifikationer
Vi söker dig som är proaktiv, utvecklingsorienterad och van att arbeta självständigt. Då rollen som upphandlare kräver mycket kontakt både inom och utanför verksamheten behöver du vara lyhörd och ha en god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har förmågan att anta ett kreativt angreppssätt på utmaningar och kan leverera förväntade resultat med hög kvalité oavsett vilken arbetsuppgift du genomför. Tjänsten kräver att du har en god analytisk förmåga och kan belysa samt analysera frågor i ett större sammanhang, till exempel utifrån verksamhetens, organisationen och/eller samhällets perspektiv. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Anställningsort: Uppsala, Lund, Göteborg, Malå eller Luleå. Ange i din ansökan vilken ort du önskar.
Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.
Vill du veta mer, hör av dig till funktionsansvarig inköpschef Sara Nordström, telefon 0953-346 19. Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för Saco-S och Annika Törnkvist, telefon 018- 17 92 29 för ST-geologiska.
Välkommen med din ansökan senast den 2022-01-23. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning.
SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår webbplats. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Näringsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-2980/2021
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.

Sammanfattning

Postadress

Villavägen 18
Uppsala, 75236

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

23 december 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

20 december 2024

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

Upphandlingskonsult sökes till uppdrag i Stockholm!

17 december 2024

17 december 2024