OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brinner du för socialt arbete och vill ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Vi har ett av Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad! Vi söker nu samordnare till Sociala Insatsgruppen (SIG).
Om tjänsten
Sociala Insatsgruppen (SIG) är en samverkan mellan socialtjänst och polis för att minska nyrekrytering till kriminella nätverk samt att möta behoven för de ungdomar som riskerar hamna i livsstilskriminalitet. Socialtjänsten ansvarar för samordningen av insatser till dessa ungdomar och deras familjer. I rollen som SIG-samordnare kommer du att samordna och utveckla insatser för barn i åldern 10-15 år som riskerar att utveckla en kriminell livsstil. Som SIG-samordnare jobbar du på uppdrag från socialtjänsten och du tillhör organisatoriskt verksamheten Förstärkt öppenvård.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• ansvara för den övergripande samordningen kring varje enskild ungdom som bedöms tillhöra målgruppen
• samarbeta med socialtjänstens utredningsenhet, polisen, ansvarig behandlare och andra berörda parter
• utföra riskbedömningar för återfall i kriminalitet
• samordna insatser för unga personer, 10-15 år, som efter strukturerad bedömning uppvisar hög risk för att utveckla ett långvarigt kriminellt beteende och har behov av samverkande insatser från olika myndigheter och vårdgivare
• stödja och erbjuda behandling riktat mot att minska riskfaktorer och öka skyddsfaktorer för kriminalitet till berörda ungdomar och deras familjer
Kompetenskrav
• socionomexamen alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig (210 hp)
• B-körkort för manuell växellåda
Vi söker dig som har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Givetvis ska du även vara engagerad och aktivt delta i utvecklingsarbetet i verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att jobba med målgruppen
• erfarenhet av samordning
• kunskap och erfarenhet av att arbeta med SAVRY, ESTER och Earl
• erfarenhet av systemteori och nätverksarbete
• kunskap och erfarenhet av Kognitiv Beteendeterapi
• kunskap och erfarenhet av att arbeta med Ett nytt vägval
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse, till och med december 2023
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande & Mottagning, Barn & Familj, Ungdom & Familj och Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra brukare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Övrig information
Om du erbjuds anställning för arbete med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 september
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67