OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndighet barn och ungdom
Vill du ha ett roligt och meningsfullt jobb i en utvecklande miljö? Är du tydlig och trivs i en samordnande roll? Då är du välkommen att söka tjänsten som SIP-samordnare hos oss!
På vård- och omsorgsförvaltningens myndighet arbetar främst biståndshandläggare som utreder, fattar beslut och följer upp insatser för personer med funktionsnedsättning. Personer med funktionsnedsättning har ofta många kontakter inom både kommunen och regionen och det finns ofta ett behov av samordning. Vi jobbar för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska få det stöd de behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt. Det kan exempelvis handla om LSS-verksamhet, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. I förvaltningens arbetsuppgifter ingår att utreda enskilda behov men också långsiktig planering och verksamhetsuppföljning.
Under snart ett år har vård- och omsorgsförvaltningen haft förmånen att ha en SIP-samordnare vilket har inneburit en gynnsam utveckling av arbetet med SIP och ett ovärderligt stöd till biståndshandläggarna i deras arbete. Nu går vår SIP-samordnare vidare till en annan tjänst inom förvaltningen och vi behöver därför hitta en ersättare som tillsammans med oss vill fortsätta den goda utvecklingen. Uppdraget är tidsbegränsat eftersom det bedrivs som ett projekt och beräknas i dagsläget pågå till december 2023, men en förlängning kan eventuellt ske längre fram.
Ditt uppdrag
I arbetet ingår att samordna individuell plan (SIP) som regleras i hälso- och sjukvårdslagen och socialtjänstlagen. Syftet med SIP är att öka inflytandet för den enskilde och att samordna kommunens och regionens insatser. Genom SIP-möten träffas olika verksamheter tillsammans. Med den enskilde i fokus identifieras behoven och tillsammans planeras och samordnas insatserna. Tjänsten som SIP-samordnare innebär att du leder, dokumenterar och sammankallar till ett inledande SIP-möte och vid behov ett uppföljande möte. Du deltar också i ett nätverk för SIP-samordnare som finns i kommunen. I uppdraget ingår även att utveckla myndighetens arbete med individuell plan enligt LSS samt samverkansarbete med andra aktörer i kommunen.
Målgruppen som du kommer att arbeta med är personer som har en funktionsnedsättning och som handläggs vid vård- och omsorgsförvaltningens myndighet. Du har din organisatoriska tillhörighet till myndighet barn och ungdom men kommer att arbeta brett med både barn, vuxna och äldre. Din arbetsplats är i vårt nya stadshus och du har även viss möjlighet att arbeta på distans. Det bästa med det här jobbet är att du får arbeta med människor och att ditt arbete gör stor skillnad för många människor!
Din bakgrund
För att arbeta som SIP-samordnare hos behöver du ha socionomutbildning eller utbildning från sociala omsorgsprogrammet. Vi vill att du har erfarenhet av att leda möten där brukare och professionella deltar och har erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta livssituationer. Du behöver också ha erfarenhet av myndighetsarbete och av målgruppen. Du har dessutom goda IT-kunskaper och behärskar Officepaketet. För tjänsten behöver du ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Vi söker dig som är tydlig och som säkerställer att ditt budskap når fram på rätt sätt och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du är kommunikativ och har förmåga att lyssna in och anpassa ditt sätt att kommunicera utifrån situationen. Vidare har du en god samarbetsförmåga och är duktig på att ge god service. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. För tjänsten behöver du dessutom vara bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen?
Astrid Nordahl är ansvarig chef för rollen men på grund av sommarsemester besvarar gärna Carina Gustafsson, enhetschef, dina frågor. Du når Carina på: 018-727 51 10
Facklig företrädare:
Vision, Lena Wiksten Andersson, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 03
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43