OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
SiS LVM-hem Lunden tar emot kvinnor med alkohol-, narkotika- eller blandmissbruk. Vi tar emot klienter som har psykisk ohälsa och klienter som behöver medicinsk omvårdnad. Vi har verksamhet i Lund och i Höör.
Arbetsbeskrivning
Behandlingssekreteraren har ett övergripande ansvar när det gäller att upprätta och genomföra arbetet med klienternas behandlingsplaner samt att på uppdrag av och i samråd med avdelningsledningen ansvara för att behandlingsprocessen flyter på och blir kvalitativ. Som behandlingssekreterare arbetar man i team tillsammans med övrig behandlings- och sjukvårdspersonal vid enheten. Du arbetar även i nära samarbete med socialtjänsten samt övriga, för klienten viktiga personer. Din roll består i att på MI-förenligt sätt arbeta för att klienter får en, för dem, så gynnsam vårdplanering som möjligt såväl under LVM-tiden som efter.
Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning som socionom eller beteendevetare, samt erfarenhet av behandlingsarbete. För att klara av uppdraget som behandlingssekreterare krävs dessutom förkunskap, god insyn i och en gedigen erfarenhet av LVM-vård.
Du behöver ha en god kännedom om LVM-vårdens riktlinjer och rådande lagstiftning.
Körkort är önskvärt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, samt:
- God förmåga att skapa konstruktiva arbetsallianser med såväl klienter, kollegor som med externa samarbetspartners i en nätverkande funktion. Vikten av att du är medveten om hur din egen person och roll påverkar arbetet och din förmåga till att arbeta processinriktat för att uppnå goda resultat utifrån uppdraget betonas.
- God förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du kontinuerligt bjuder in din omgivning till samverkan och erbjuder, framför allt målgruppen en tillräckligt god tillgänglighet och återkoppling
- God förmåga att utföra välutvecklade och kvalitativa analyser som tar hänsyn till relevant information inför förslag på nästa steg i behandlingsplaneringen
- God förmåga att prioritera om i arbetet utifrån det som uppstår i den akuta verksamheten
- God förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt för att säkerställa kvalitén i det mer långsiktiga behandlingsarbetet för att nå måluppfyllelse kopplat till vårt huvuduppdrag, dvs förbereda och motivera klienter till vård i öppnare form och på
ännu längre sikt till en mer positiv levnadsstil
Denna annons gäller avdelning Rinnebäck/Fyrklövern, men som behandlingssekreterare skall man vara beredd på att arbeta med klienter från samtliga avdelningar. På enheterna beaktar vi särskilt följande förmågor hos de sökande till denna tjänst:
- God förmåga att hantera högenergiska situationer som tenderar att framkalla känslor av stress och press på ett lågaffektivt, metodförankrat och riskavvägande vis.
- Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med klienter som har NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) ses som meriterande.
- God förmåga att, i dessa situationer, även upprätthålla en ödmjukhet inför målgruppens problematik, dvs erbjuda ett värdigt bemötande som vilar på en humanistisk människosyn.
- God förmåga att, i dessa situationer, dessutom agera med en gränssättande tydlighet när detta krävs.
Vi begär utdrag ur Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister.
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 230224
Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.