OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en tuff och spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 270 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndighetens ca 4000 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Till myndighetens huvudkontor söker vi en e-arkivarie. Tjänsten är placerad vid myndighetens Juridiska avdelning. Avdelningen består av nio jurister i grundbemanningen som leds av en chefsjurist och en biträdande chefsjurist. På avdelningen arbetar även två registratorer och två arkivarier.
Rollen som e-arkivarie innebär att vara ett stöd för verksamheten i frågor kring SiS digitala arkiv och informationshantering, både gentemot institutionerna och verksamhetskontoren ute i landet, samt på huvudkontoret. SiS arkiv består i dag både av pappersarkiv och digitala handlingar i myndighetens olika verksamhetssystem.
E-arkivarien kommer att arbeta med informationshantering kopplat till verksamhetssystem och arbeta med införande och förvaltning av e-arkiv. Myndigheten har i dagsläget inget e-arkiv. Även andra arkivuppgifter kan förekomma. På huvudkontoret arbetar arkivarierna med sedvanliga uppgifter, så som dokumenthanteringsplaner, processkartläggningar, klassificeringsstruktur, arkivleveranser, ordnings- och förteckningsarbete, bevarande- och gallringsutredningar samt utbildning av personal. I arbetet ingår även rådgivning och stöd i arkivfrågor för verksamhetens personal, samt ett nära samarbete med myndighetens dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare.
Resor i landet förekommer då myndighetens arkiv är spridda på ett fyrtiotal platser, med en arkivbildning på varje institution och verksamhetskontor. Den lokala arkivhanteringen sköts av särskilt utsedda registratorer/administratörer. SiS förtecknar arkiv enligt både allmänna arkivschemat och verksamhetsbaserad informationsredovisning.
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Akademisk utbildning motsvarande 60hp/40p i arkivvetenskap, eller motsvarande.
• Minst två års erfarenhet av arbete med arkiv inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av arbete med kravställning, upphandling, införande eller förvaltning av e-arkiv inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete.
• Erfarenhet av informationsvärdering.
• God förmåga att kommunicera obehindrat på svenska, i tal, såväl som i skrift.
Meriterande:
• Utbildning inom systemvetenskap eller motsvarande.
• Kunskap om och erfarenhet av arbete med socialtjänstverksamhet.
• Erfarenhet av projektledning.
Arkivarierollen vid SiS innebär ett stort eget ansvar och ställer höga krav på god förmåga att samarbeta. För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och noggrann. Du har även god förmåga att ta initiativ. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Sara Lövenhag
010-453 41 58
Avdelningsdirektör Annika Eriksson
010-4534134
Verksjurist Fredrik Berglund
010-453 40 42
Enhetschef Anita Andersson
010-453 40 98