OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb.
På huvudkontoret på Lindhagensgatan, Hornsberg i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare. Myndigheten växer och i december 2020 kommer huvudkontoret att flytta till nya lokaler i Solna Business Park.
Till myndighetens huvudkontor söker vi en IT-arkivarie. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning och placerad vid myndighetens Juridiska avdelning. Juridiska avdelningen består av en chefsjurist, en biträdande chefsjurist och sju verksjurister, två registratorer och en arkivarie.
ARBETSUPPGIFTER
I huvudsak kommer ditt arbeta bestå av informationsvärdering i samband med införandet av ett nytt kärnverksamhetssystem. I detta ingår att utreda vilken information och vilka handlingar som kan gallras/rensas i ett verksamhetssystem som kommer tas i bruk under 2021, samt ta fram en gallringsframställan i det fall en sådan behövs. Systemet ersätter flera befintliga system och ska hantera platsanvisning och klientadministration, behandlingsplanering, beslut, journalföring och uppföljning av verksamheten, samt stödja fakturering.
Du kommer också att vara ett stöd för verksamheten i frågor kring SiS arkiv och informationshantering, både gentemot institutionerna och verksamhetskontoren runt om i landet, samt huvudkontoret. Resor i landet kan förekomma då myndighetens arkiv är spridda på ett fyrtiotal platser, med en arkivbildning på varje institution samt på verksamhetskontor. Den lokala arkivhanteringen sköts av en särskilt utsedd registrator/administratör. SiS arkiv består i dag både av pappersarkiv och elektroniska handlingar i myndighetens olika verksamhetssystem.
I arbetet kommer du att stötta våra institutioner och verksamhetskontor, med fokus på ordnings- och förteckningsarbete. Arbetet består även av rådgivning och stöd i arkivfrågor för verksamhetens registratorer och övrig personal.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
• 40/60 högskolepoäng arkivvetenskap, eller motsvarande
• Erfarenhet av informationsvärdering av verksamhetssystem
• Erfarenhet av att ha arbetat med frågor rörande digitalt bevarande och e-arkiv inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av att ha arbetat minst 2 år med arkiv i offentlig förvaltning
Du bör ha:
• Kunskap om och ha arbetat med socialtjänstverksamhet
• Kunskap om och ha arbetat i diarieföringssystemet Ciceron (Diabas)
Arkivarierollen vid SiS innebär ett stort eget ansvar och ställer krav på erfarenhet och förmåga att samverka. För att trivas och lyckas i rollen är du strukturerad och noggrann. Det är också viktigt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift Du har också god förmåga att samarbeta och ta egna initiativ. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Sara Lövenhag
010-453 41 58
Avdelningsdirektör Annika Eriksson
010-4534134
Verksjurist Fredrik Berglund
010-453 40 42
Enhetschef Anita Andersson
010-453 40 98