OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På huvudkontoret i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Vi håller till i nya lokaler i Solna Business Park.
ARBETSUPPGIFTER
Inköps- och upphandlingsenheten har ett centralt och övergripande ansvar för styrning, utveckling, uppföljning, samordning och rådgivning i frågor rörande inköp, upphandling och avtal. SiS har nyligen infört ett kategoristyrt inköp, vilket Inköps- och upphandlingsenheten ansvarar för att driva och utveckla. Enheten arbetar också löpande med utbildningsfrågor, att ge stöd för en god avtalsförvaltning inom organisationen samt har ansvaret för myndighetens avtalsdatabas och e-handelssystem. Enheten bemannas för närvarande av nio medarbetare.
Till inköps- och upphandlingsenheten vid huvudkontoret söker vi nu två seniora upphandlare.
I rollen som upphandlare arbetar du självständigt och i nära samarbete med företrädare för verksamheten med planering och genomförande av upphandlingar enligt LOU. I de upphandlingsprojekt du ansvarar för kommer du att ha en sammanhållande och drivande funktion, och du kommer att delta i alla moment i upphandlingens genomförande, från marknadsanalys till det färdiga avtalet. Medverkan i olika arbetsgrupper och interna utbildningar på inköps- och upphandlingsområdet tillhör också arbetsuppgifterna. Tjänsten omfattar de flesta frågor inom upphandlingsområdet där även administrativt arbete med avtal och struktur ingår. Vi är en mindre enhet och du kommer att ges möjlighet att arbeta brett och ta ett stort eget ansvar.
I rollen som upphandlare ansvarar du bland annat för:
• Projektledning vid planering och genomförande av upphandlingar.
• Hantering av upphandlingsfrågor.
• Enklare upphandlingsjuridisk och avtalsrättslig rådgivning (upphandlingsjurister finns vid enheten).
• Hantering av utlämnande av allmän handling.
• Administration kopplad till upphandlingsärenden.
• Genomförande av interna utbildningar.
Inom enheten arbetar vi aktivt tillsammans för att utveckla vår inköpsverksamhet. Du deltar i det löpande utvecklingsarbetet av enhetens arbetssätt så att SiS köper varor och tjänster på ett korrekt, affärsmässigt och effektivt sätt.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
• Eftergymnasial examen (Exempelvis, KY- eller YH-utbildning) med inriktning mot upphandling/inköp.
• Minst 3 års erfarenhet av upphandlingsarbete, vilket innebär att självständigt ha lett och genomfört upphandlingar.
• Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling.
• Mycket god kunskap att uttrycka dig i tal, såväl som i skrift, på svenska.
Meriterande krav:
• Erfarenhet av att genomföra upphandlingar i e-upphandlingssystem.
• Erfarenhet av projektledning.
• Erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter i offentlig verksamhet.
• Kunskaper inom IT-upphandling.
• Kunskaper om GDPR kopplat till upphandling.
För att trivas i rollen är du noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Du driver självständigt ditt arbete framåt och har ett flexibelt förhållningssätt när förutsättningarna ändras. Du trivs med att arbeta såväl självständigt som i samarbete med kollegor i din omgivning som har olika bakgrund och kompetenser.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Placeringsort är i Solna på huvudkontoret. Resor kan förekomma i tjänsten.
ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef Sara Lövenhag
010-453 41 58
Avdelningsdirektör Annika Eriksson
010-4534134
Verksjurist Fredrik Berglund
010-453 40 42
Enhetschef Anita Andersson
010-453 40 98