SiS söker Utredare till GD-kansliet som vill göra livsviktig skillnad

SiS söker Utredare till GD-kansliet som vill göra livsviktig skillnad

Arbetsbeskrivning

På huvudkontoret i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Vi håller till i nya lokaler i Solna Business Park.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är en erfaren utredare med god kunskap om att arbeta på ledningsnivå. Stämmer det in på dig? Då kan det vara dig vi söker!

GD-kansliet vid SiS huvudkontor ansvarar för att analysera, samordna och planera in åtgärder på myndighetsövergripande nivå. Kansliet ansvarar för kvalificerade uppdrag och utredningar vilka ofta är initierade av generaldirektören. Detta innebär kontakter med olika nivåer inom myndigheten och med externa parter såsom departement, andra myndigheter, kommuner, regioner med flera.
Vi arbetar med att ge kvalificerat nära stöd till GD i arbetet med att samordna, styra, analysera och följa upp SiS verksamhet både ur ett strategiskt och operativt perspektiv. GD-kansliet ansvarar för beredningsprocessen av generaldirektörens beslut samt kvalitetssäkrar ärenden.
Kansliet ansvarar också för att samordna myndighetens åtgärder med anledning av internrevisionens granskningar. GD-kansliet ansvarar även för att säkerställa hanteringen av myndighetens styrande dokument.

Du arbetar självständigt med att genomföra strategiska utrednings- och utvecklingsuppdrag inom GD-kansliets sakområde. Du är ofta samordnande gentemot andra avdelningar och enheter, såväl internt som med våra externa samverkanspartners. I arbetsuppgifterna ingår även att ta fram underlag till generaldirektören liksom beredning av olika beslutsunderlag. Du kommer att ha ett särskilt uppdrag att bidra till att öka samordningen inom myndigheten genom att utveckla strukturer och arbetsprocesser.
Du kommer att ansvara för beredning av ärenden och ta fram underlag till beslut, skriva remissvar och rapporter samt genomföra kvalificerade utredningsuppdrag. I rollen arbetar du även med att ta fram åtgärdsplaner efter interna granskningar. Du kommer att medverka i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom GD-kansliets arbetsområde, såsom att delta i nätverk och styrgrupper. Arbetets karaktär kräver ibland att frågor behöver hanteras i ett högt tempo.

Befattningen är placerad vid huvudkontorets GD-Kansli. Du är underställd kanslichefen.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha
• Akademisk kandidatexamen, företrädesvis inom samhällsvetenskap, ekonomi eller juridik. Alternativt har du annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig utifrån befattningens ansvarsområde.
• Erfarenhet av strategiskt utrednings-, uppföljnings- och kvalitetsarbete inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av att arbeta i stabsfunktion.
• Mycket goda kunskaper i både svenska och engelska,
i tal såväl som i skrift samt gärna ytterligare språk.

Du bör ha
• Erfarenhet av arbete Inom Regeringskansliet eller av uppdrag som har inneburit departementskontakter
• Erfarenhet av statlig styrning från myndighet eller Regeringskansliet.
• Erfarenhet av att delta i större projekt och av att arbeta med organisationsutveckling och implementering.

Vi söker dig som är strukturerad och noggrann. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, så att uppsatta tidsramar hålls. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågor där din analytiska förmåga bidrar till att lösa komplicerade problem. Du tar initiativ och driver aktiviteter och når goda resultat. Vi ser gärna att du är kreativ och kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera på ett konstruktivt sätt med din omgivning. Du är tydlig i din kommunikation och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Sist men inte minst delar du SiS värdeord; Respekt, Omtanke och Tydlighet.

ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Enhetschef Sara Lövenhag
010-453 41 58
Avdelningsdirektör Annika Eriksson
010-4534134
Verksjurist Fredrik Berglund
010-453 40 42
Enhetschef Anita Andersson
010-453 40 98

Sammanfattning

Besöksadress

Lindhagensgatan 126 10425 Stockholm
None

Postadress

Box 30224
Stockholm, 10425

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024