OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu två SIUS-konsulenter som vill stärka upp vårt SIUS-team i Gimo som ska bestå av tre medarbetare. Tillsammans med SIUS-konsulenterna i Tierp/Skutskär hjälps vi åt och samarbetar inom enheten Norra Uppland.
Gimo är ett mindre Arbetsförmedlingskontor med 13 medarbetare vilket medför korta vägar till beslut, hög grad av delaktighet och lättare att prova nya idéer. Vi jobbar nära varandra och hjälps åt sinsemellan uppdragen, varje medarbetare är viktig för att vi ska klara våra uppdrag. Det är lätt att första hur bitarna formar en helhet på ett litet kontor och det finns stora möjligheter till utveckling genom att få olika ansvarsområden.
Som SIUS- konsulent kommer du ha ett givande arbetsgivararbete med redan välfungerande arbetsgivarrelationer, samtidigt som det finns möjlighet att utveckla arbetsgivararbetet än mer. Du kommer att ha ett flexibelt arbete och kommer själv att planera stora delar av din arbetsvecka.
Rollen som SIUS-konsulent Som arbetsförmedlare och SIUS-konsulent arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt förändras och utvecklas. SIUS-uppdraget innebär ett varierat arbete där du på förmiddagen kan vara ute med arbetssökande på en bondgård för att på eftermiddagen besöka ett IT-kontor. De varierande arbetsuppgifterna gör att du ständigt ställs inför nya problem att hitta lösningar på. Det är viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar samt att du är strukturerad och kan prioritera i arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik.
I arbetet tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Du möter också arbetssökande som behöver extra stöd för att få ett arbete. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service så att de ska kunna hitta ett arbete så snabbt som möjligt. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka, tillämpa och informera om regelverket på ett rättssäkert sätt är viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system
Vi förväntar oss att du är en god representant för Arbetsförmedlingen och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förnyelsearbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Arbetsförmedlingens värdeord: professionell, förtroendeingivande och inspirerande. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Kvalifikationskrav
•
Högskolestudier vid universitet eller högskola. Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
•
Minst två års arbetslivserfarenhet, arbete minst på 50 % under sammanlagt två år
•
Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
•
B-körkort
Meriterande
•
Erfarenhet av samverkan med andra parter/myndigheter i tidigare yrkesutövning
•
Erfarenhet av att arbeta professionellt med bemötande av människor i utsatta situationer
•
Genomgången basutbildning som arbetsförmedlare
Personliga kompetenser
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation samt ha kontakter med arbetsgivare.
Som person är du trygg, stabil och har god självinsikt. Du har förmågan att skilja på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är även flexibel och ser möjligheter i förändringar. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar och kommunicerar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är stabil och lugn i pressade situationer samt är ordningsam och har en god administrativ förmåga.
Övrigt Tjänsterna är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Gimo.
Ansökan Välkommen med din ansökan, märkt med diarienummer Af-2017/0015 8830 senast 2017-04-06. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV samt personligt brev. Vi vill också att du svarar på ett antal frågor i samband med din ansökan.
Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740