OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till Sveriges utveckling och välstånd genom att vara delaktig i att fler människor har ett arbete att gå till och arbetsgivarna har den kompetens de efterfrågar? Vi söker nu SIUS-konsulenter som vill vara en naturlig länk mellan arbetsgivare som behöver rätt kompetens och arbetssökande som önskar ett arbete. Arbetsförmedlingen befinner sig mitt i ett stort och viktigt förnyelsearbete. En viktig del i vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationerna med arbetsgivare och att hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens. Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se
Arbetsförmedlingen Nordöstra Göteborg har två arbetsplatser, en i Gamlestaden och en i Angered och består av cirka 170 medarbetare. Vi ger service i Östra Göteborg. Vi har ca 12000 arbetssökande och 6000 arbetsgivare registrerade hos oss. Omkring 75 % av våra sökande är utrikesfödda. Arbetsförmedlingen Nordöstra Göteborg har också ett regionövergripande ansvar för samverkan med Kriminalvården och Frivården i form av KRIM, Frivårdsuppdraget samt KRAMI-verksamheten.
Arbetsuppgifter
Som SIUS-konsulent arbetar du med särskilt introduktions- och uppföljningsstöd till arbetssökande med funktionsnedsättning enligt metoden Supported Employment, som syftar till att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. Målgruppen är arbetssökande med olika former av funktionsnedsättning som begränsar förmågan att etablera sig på arbetsmarknaden. I arbetsuppgifterna ingår att etablera och utveckla företagskontakter och att marknadsföra arbetsförmedlingens arbete för personer med funktionsnedsättning. Arbetet som SIUS-konsulent är självständigt med tydliga mål och kräver att du i hög utsträckning kan tillämpa självledarskap. Vi söker dig som gillar att se resultat, har intresse av att jobba med långsiktiga processer och har ett uppgiftsorienterat fokus. Viktiga delar i arbetet är också samverkan och kommunikation med övriga handläggare inom Arbetsförmedlingen och hos andra kommuner/myndigheter/parter.
Kompetenskrav
- Krav ställs på högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet
- Goda kunskaper om arbetsmarknaden, samhälle och olika yrken
- Arbetet ställer mycket stora krav på att du har förmåga att ta kontakter med arbetsgivare för att ackvirera platser till målgruppen
- God förmåga att själv planera, prioritera och strukturera i ditt dagliga arbete samt god initiativförmåga
- Mycket god förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat
- Du har god förmåga att arbeta självständigt samt har lätt att skapa förutsättningar för gott samarbete både externt och internt
- God kunskap och erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning/ar
- B-körkort
- God kommunikativ förmåga
- Förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter
- Mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal och skrift
Meriterande
- Genomgången utbildning i Supported Employment
- Kunskap i mångfaldsfrågor
- Arbetslivserfarenhet av arbetsgivarkonakter och ackvirering av platser
- Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter/parter
- Genomgången basutbildning/introduktionsutbildning för arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen
-Förståelse för hur olika funktionshinder påverkar arbetsförmågan.
Eftersom du kommer arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi kommer även se till könsfördelningen i arbetsgrupperna för att främja en jämn fördelning
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2016. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt.
Kontaktpersoner
Ann-Christin Johansson
Sektionschef Gamlestaden, 010-486 49 59
Åsa Solver
Sektionschef Angered, 010-486 96 92
Cecilia Stenström
SACO Gamlestaden, 010-486 97 92
Mari-Carmen Alcantara Velazquez
SACO Angered, 010-487 07 69
Lisa Olsson
ST Gamlestaden, 010-486 81 21
Susanne Johansson
ST Angered, 010-486 50 82
Manucher Shiranzaei
SEKO, 010-486 94 09
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740