Självgående och kommunikativ LSS-handläggare sökes

Arbetsbeskrivning

Ett utvecklande jobb med många sociala kontakter och en möjlighet att göra konkret skillnad för andra människor. Ett jobb för dig som är ansvarstagande och tycker om att samarbeta med andra.

Känner du igen dig i den här beskrivningen? Då kanske du är vår nya teammedlem! Vi söker just nu en självgående och kommunikativ handläggare till vår LSS-enhet. Varmt välkommen in med din ansökan!

Du kommer att arbeta på LSS-sektionen. Enheten består av två team; ett mottagningsteam och ett uppföljningsteam som hjälper och stödjer varandra i ett arbete som ibland kräver det lilla extra av oss alla. Trots att vi är indelade i två team är det dock viktigt för oss att du är flexibel och kan jobba över gränserna då vi främst ser oss som en enhet. Förutom mottagningsteamet och uppföljningsteamet består enheten av två verkställande handläggare som har till uppgift att verkställa beslut om kontaktpersoner, ledsagarservice, avlösarservice i hemmet samt stödfamiljer.  

ARBETSUPPGIFTER

Som handläggare inom LSS-sektionen arbetar du med myndighetsutövning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.

Du har till uppdrag att utreda och fatta beslut om den enskildes rätt till insatser enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I ditt uppdrag ingår även att följa upp att de beviljade insatserna utförs i enlighet med beslut.

I uppdraget ingår kontakter och möten med enskilda personer såsom brukare, förvaltare, anhöriga och gode män. Du kommer även ha kontakt och ett nära samarbete med externa parter i form av landsting, Försäkringskassan och interna parter inom vår egen förvaltning och inom kommunen. Gemensamt för alla dessa kontakter är att du guidar, lyssnar, vägleder samt inhämtar information som sedan utgör underlag för beslut.

För att lyckas som LSS-handläggare ser du bemötande, välgrundade beslut och en hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. I arbetet ska du även kunna väga samman information och göra omdömesgilla avvägningar och prioriteringar. Du som söker behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta och samspela tillsammans med andra. Det är även viktigt att du är självgående, ansvarstagande och strukturerad.

För dokumentation använder vi verksamhetssystemet Treserva.

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER

- Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig

- Förmåga att behärska det svenska språket såväl i tal som skrift och förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter

Som person vill vi att du:

- Är analytisk och har förmåga att ställa krav på utförare för att nå det förväntade resultatet med insatsen

- Ser vikten av ett gott bemötande samt ett gott samarbete med berörda parter

- Är självständig och har förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna

- Är modig och har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning

- Är kreativ och vill lösa problem

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

MERITERANDE KVALIFIKATIONER

Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS verksamhetsområdet eller annan myndighetsutövning inom socialtjänsten.

Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR 

Tillsvidaretjänst på heltid. Månadslön. Tillträde snarast eller efter överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR

Jasmin Löf, Enhetschef, 023-869 75

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 april 2016

Liknande jobb


25 november 2024