OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du vara med och bygga en skola med stort fokus på elevernas kunskaper, på trygghet och på långsiktig hållbarhet? Är du en pedagogisk ledare? Sjöviksskolan är en skola som har vuxit under många år och nu står vi inför slutspurten, våra 8: or blir snart 9: or och vid terminsslut våren 2023 har skolan äntligen vuxit färdigt.
Då går våra allra första elever vidare till gymnasiet. Sjöviksskolan startade 2014 med tre förskoleklasser och har växt successivt sedan dess. Från och med hösten 2019 finns vi i nya fina lokaler i Årstaberg.
Under åren har vi arbetat med att etablera strukturer, skapa kultur och bygga upp skolan, stadium för stadium. Vi är inte färdiga, men vi tar ett steg i taget. Ett spännande och utmanande arbete!
Skolans ledningsgrupp består av rektor, administrativ chef och tre biträdande rektorer, en för fritidshemmets verksamhet och en för lärarna i de yngre åldrarna och en för lärarna i de äldre åldrarna. Nu behöver vi dig som är intresserad av att axla ansvaret för lärarna F-6.
Skolan består av tio årskursvisa arbetslag som håller till i varsin hemvist. Förutom skolledning har skolan ett elevhälsoteam som består av skolsköterskor, heltidkurator, skolpsykolog en dag/vecka, fyra specialpedagoger och en studie-och yrkesvägledare på heltid. Som biträdande rektor ingår man i elevhälsoteamet och ett nära samarbete med specialpedagoger är viktigt i planering av skolans organisation. Expeditionen består av skolsekreterare, vaktmästare och IT-pedagog.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som biträdande rektor kommer att ha pedagogiskt fokus, med personalansvar för lärare mot F-6. Du kommer att ha ansvar för bemanning och schemaläggning, ansvar för uppföljning av den pedagogiska verksamheten och du kommer att delta i elevhälsoarbetet och samverkan med övriga verksamheter. Schemaläggning görs i samarbete med övriga biträdande rektorer. I arbetet ingår också att se över den dagliga vikariesituationen tillsammans med skolans skolsekreterare.
Som biträdande rektor ingår man, förutom i skolledningen, i elevhälsoteamet, i skolans pedagogiska utvecklingsgrupp och genom att man har APT för sina närmaste medarbetare ingår man också i samverkansgruppen på skolan. Eftersom skolledningen består av flera biträdande rektorer är samarbetet med övriga biträdande rektorer viktigt för att den stora skolan ska kunna stå för likvärdighet och vi-känsla. Vi arbetar för att sätta de strukturer vi har skapat. Att bygga skola betyder att man inte har några färdiga svar utan att man behöver vara flexibel.
Kvalifikationer
Du behöver vara utbildad och legitimerad lärare med god pedagogisk insikt och du behöver ha arbetat som lärare på grundskolan, företrädesvis på låg- och mellanstadiet. Du behöver ha erfarenhet av skolledning med personalansvar i tjänsten, du ska ha arbetat som biträdande rektor och vi vill att du ska ha genomgått det statliga rektorsprogrammet. Schemaläggning är en del i tjänsten och du behöver ha kunskaper i Novaschem och du behöver ha god erfarenhet av schemaläggning.
Kunskaper eller kännedom om specialpedagogik är också meriterande.
Vi söker en tydlig ledare med helhetssyn och gott omdöme. För att kunna arbeta i en nystartad verksamhet krävs ett stort mått av flexibilitet och god samarbetsförmåga, vi behöver en team-människa som kan vara både coachande och tillitsfull i sitt ledarskap. Du behöver ha god social förmåga och vara lyhörd i kontakt med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift och arbetet kräver ett stort mått av självständighet och initiativförmåga. Det är mycket som ännu inte sitter i väggarna och vi behöver tillsammans skapa ska det som behövs för den goda skolan vilket kräver att du är strukturerad, systematisk och strategisk. När det gäller det pedagogiska uppdraget så behöver du ha en tydlig pedagogisk vision och kan vara kreativ och nytänkande. Hur ser du på skolans uppdrag och hur tänker du att man ska arbeta för att nå framgång? Det vill vi att du berättar om i din ansökan.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.