OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu en specialpedagog som vill vara med och bygga vidare på Sjöviksskolan.
Från och med höstterminen 2014 när Sjöviksskolan startade har ett viktigt mål varit att bygga upp en stark och tvärprofessionell elevhälsogrupp.
Inför höstterminen 2021 kommer skolan som i augusti blir en F-8-skola utvecklas ytterligare. Den vi anställer kommer att få en viktig roll på skolan, få en möjlighet att bidra till utvecklingen mot en riktigt bra skola där alla elever kan utvecklas utifrån sina förutsättningar. Visst låter det kul! Sjöviksskolan är en växande skola som hösten 2019 flyttade till nya fina lokaler i Årstaberg. I dagsläget är vi en F-7-skola med tre paralleller i varje årskurs, till nästa läsår blir vi en treparallellig skola F-8. Vi kommer sedan att växa underifrån varje år och 2023–24 är skolan fullt utbyggd F-9.
Skolan är organiserad i årskursvisa arbetslag och varje arbetslag har en egen hemvist i huset. Vi söker en specialpedagog till vårt elevhälsoteam som består av specialpedagog, speciallärare, kurator, skolsköterska, skolpsykolog, biträdande rektorer och rektor. Vi vill ha fokus på det främjande och förebyggande arbetet och vi behöver specialpedagogisk kunskap för att bygga strukturer som ska gynna alla elevers lärande. Vi har sedan skolan startade haft fokus på att arbeta med specialpedagogiska glasögon i verksamheten och nu när skolan växer så behöver vi samla alla våra erfarenheter (goda och mindre goda) till strukturer som kan genomsyra en stor F-9-skola. Vi har redan arbetat med kontinuerliga uppföljningar av elevernas kunskaper och utifrån specialpedagogisk kompetens kommer man i den här tjänsten att ha ett uppdrag i att fullfölja det arbetet.
Arbetsbeskrivning
Som specialpedagog på Sjöviksskolan kommer du att arbeta med tre huvudområden;
•främjande och förebyggande arbete för hela skolan när det gäller elevernas lärande med stort fokus på ”ledning och stimulans”
•arbete gentemot personalen på skolan för att lärare i samarbete med specialpedagog ska kunna hitta arbetsformer och arbetssätt som gynnar elevernas utveckling. Det kan vara coachande samtal, konsultation eller kortare kompetensutbildningsinsatser utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
•direkt arbete med elever utifrån EHTs beslut om insatser. Dessa insatser ska vara tidsbegränsade och utvärderas regelbundet
Som specialpedagog ingår du dels i elevhälsoteamets arbetslag dels i det team av specialpedagoger och speciallärare som finns på skolan och som under de kommande åren kommer att utökas successivt i och med att skolan växer. Vi behöver nu två specialpedagoger främst riktade mot mellan- och högstadiet. Tillsammans med specialpedagog och speciallärare på lågstadiet utgör man skolans specialpedagogiska team.
Kvalifikationer
Vi behöver nu en specialpedagog till vårt EHT-team med lång dokumenterad erfarenhet av arbete som både lärare och specialpedagog på främst grundskolans högstadium, men även av med erfarenhet av att arbeta på en skola med låg- och mellanstadium. Erfarenhet av gymnasiet är också en merit.
Du behöver vara legitimerad lärare i flera av grundskolans teoretiska ämnen samt ha en vidareutbildning till specialpedagog. Du behöver ha en tydlig kunskapssyn, du behöver kunna arbeta med elever enskilt eller i grupp och du behöver vara noggrann och ha ett strategiskt synsätt.
Du behöver ha god samarbetsförmåga och ha lätta att arbeta med elever, vårdnadshavare såväl som kollegor. Att handleda kollegor inom specialpedagogik och genom deras arbete nå framgång är en viktig del av tjänsten. Du behöver ha ett tryggt och bra bemötande gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor, du behöver vara inläst och hålla dig à jour med forskning och nya rön inom specialpedagogik. Du har möjlighet att ingå i externa nätverk för att utvecklas inom yrket.
Du behöver ha ett bra bemötande gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor, du behöver vara inläst och hålla dig à jour med forskning och nya rön inom specialpedagogik. Du har möjlighet att ingå i externa nätverk för att utvecklas inom yrket.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Skolans elevhälsoteam möts varje vecka för att, utifrån elevhälsopersonales olika professioner, diskutera skolutveckling, organisation och enskilda elever. Under detta läsår har Prio Stockholm arbetat på skolan och ett av de arbetsområden som Prio har identifierat är att säkerställa EHTS processer och förtydliga och underlätta samarbetet mellan arbetslagen och elevhälsoteamet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340