OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skansen är Sveriges äldsta friluftsmuseum och Stockholms främsta besöksmål med nästan 1,4 miljoner gäster varje år. Omkring 200 kulturhistoriska byggnader från hela Sverige har flyttats hit med en vision att sprida kunskap om Sveriges historia. Djurparken med 70 nordiska djurarter har som syfte att lära ut samspelet mellan djur, natur och människa. Genom den arbetar vi också med bevarandeprojekt. Varje år har vi utöver detta fler än 2000 programpunkter. På Skansen finns något för alla generationer och tillfällen. Vi är ett levande museum, mitt i Stockholm.
Allt som pågår hos oss innebär att vi har en hel del olika yrken. Här arbetar bland annat djurvårdare, museipedagoger, elektriker, trädgårdsarbetare, butiksförsäljare, programvärdar, målare, snickare, lokalvårdare och många fler. Totalt är vi under högsäsongen från maj till september cirka 600 anställda varav cirka 200 är tillsvidareanställda.
Är du Skansens nya lönespecialist?
Om du brinner för frågor inom hela löneområdet samt även för pensionsfrågor, då kanske du är vår nya kollega!
Skansen söker en auktoriserad lönespecialist med kompetens inom hela löneområdet och som även har kunskaper för att ansvara för Skansens pensionshantering samt för de löpande frågorna inom både löne- och pensionsområdet. Skansens lönespecialist arbetar i nära samarbete med Ekonomiavdelningen och därför krävs även goda kunskaper inom ekonomi.
För att trivas hos oss ska du vara en serviceinriktad, lösningsfokuserad person som trivs med att arbeta i en bred roll och är van vid att arbeta självständigt. Tidigare erfarenhet av olika lönesystem är ett krav, och då med fördel AGDA PS som är Skansens lönesystem idag. Om du även har erfarenhet av arbete med tidrapporteringssystem eller med implementering av nya system är det meriterande. Du ska ha kunskaper i arbetsrätt samt erfarenhet av att arbeta med olika typer av kollektivavtal och pensionspartners.
I och med att Skansen har en säsongsbaserad verksamhet, skiftar antalet anställda under året. Som lönespecialist kommer du arbeta med lönefrågor för både tillsvidareanställda, säsongsanställda samt för timanställd personal. I tjänsten ingår det att arbeta brett och utvecklande med olika områden inom lön.
Du kommer även vara kontaktperson för Skansens medarbetare när de har frågor gällande lön, intyg samt vissa pensionsfrågor. På Skansen finns det många olika typer av befattningar, hantverkare, IT-tekniker, marknadsförare, djurskötare med flera, vilket ställer krav på flexibilitet och att du har lätt för att samarbeta med olika typer av personligheter.
Arbetsuppgifterna är varierande och utöver det sedvanliga arbetet kring lönehantering för de olika personalkategorierna tillkommer löpande frågor som kontering av fakturor, skapa bokföringsunderlag, ansöka om lönebidrag, utförande av alla typer av intyg, hantering av tjänstepension, Rikskortet samt friskvårdsförmån, sammanställning av statistik av olika slag, samt mycket kontakt med Collectum, Alecta, Fora, Försäkringskassan och AMS/Arbetsförmedlingen.
Tjänsten är placerad på HR-avdelningen och rapportering sker direkt till HR-chefen.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, Skansen tillämpar 6 månaders provanställning.
Skansen värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, kultur och livserfarenhet till tjänsten.
Frågor gällande tjänsten ställs till HR chef Sara Bourelius telefon 0707-480373.
Fackliga representanter: Saco-S: Boel Recén, boel.recen@skansen.se, ST: Yvonne Ekholm, yvonne.ekholm@skansen.se, Seko: Mikko Svensson, mikko.svensson@skansen.se
Ansökan sker endast via Skansens digitala rekryteringssystem genom att klicka på knappen "ansök" längre ned på sidan
Välkommen in med din ansökan senast den 10 september. Intervjuer kommer ske löpande.