Skaraborgs tingsrätt söker registrator

Skaraborgs tingsrätt söker registrator

Arbetsbeskrivning

En av våra registratorer går vidare till annan anställning. Nu söker vi dig som vill arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Välkommen med din ansökan, redan idag!


Arbetet innebär

Som registrator har du en viktig roll i domstolens verksamhet genom att du ansvarar för att hantera och registrera inkommande mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt i vårt målhanteringssystem. Din huvudsakliga arbetsuppgift består av att registrera och klassificera alla inkommande mål samt vidarefördela inkommande handlingar inom tingsrätten. Du kommer att arbeta med posthantering, telefon, utlämning av allmänna handlingar och bevakning av tingsrättens officiella e-postbrevlåda. I rollen som registrator har du många kontakter med kollegor, parter, myndigheter och allmänhet som i huvudsak sker via telefon och e-post. Arbetsuppgifterna kommer vara omväxlande och med tiden kan du även du även komma att utföra vissa administrativa uppgifter, vilka sker i samarbete med övriga kollegor på serviceenheten. Vi tänker oss att den som tar denna tjänst i viss utsträckning även ska arbeta med handläggning av mål och ärenden.


Arbetet är självständigt samtidigt som du kommer att vara en del av en grupp registratorer som samverkar med övriga på enheten samt med domstolshandläggare. Detta innebär att du behöver ha ett gott självledarskap samtidigt som du trivs i samarbete med kollegor.


Tillsammans med övriga på serviceenheten ingår låsning av domstolen samt att vid behov bemanna receptionen.

Vi söker dig som
• har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis
• har några års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete eller för tjänsten relevant erfarenhet
• uttrycker dig väl i svenska språket i både tal och skrift och kommunicerar på ett tydligt sätt anpassat efter mottagare och situation,
• behärskar engelska i tal och skrift
• har goda datorkunskaper och lätt för att ta till dig nya IT-system då datorn är ditt huvudsakliga arbetsverktyg

Det är meriterande om du har:

• arbetslivserfarenhet från administrativt arbete inom Sveriges Domstolar, advokatbyrå eller annan myndighet som för tjänsten bedöms relevant
• erfarenhet av administrativ handläggning i offentlig verksamhet.

Det kan även vara meriterande om du har ytterligare språkkunskaper. 


Rollen som registrator kräver att du är ansvarsfull, noggrann och strukturerad med god förmåga att snabbt kunna ställa om vid ändrade förutsättningar. Din förmåga till prioritering kommer att vara värdefull och att du trivs med att tidvis arbeta i ett högt tempo. Du är kollegial och vill självklart bidra till vårt goda samarbete och trevliga stämning på domstolen.


Eftersom du företräder myndigheten utåt måste du kunna inge förtroende, hantera varierande arbetsbelastning och påfrestande kontakter.


För att lyckas i tjänsten behöver du ha lätt för att lära dig nya uppgifter och trivas med att hantera flera olika moment i arbetet. Arbetet förutsätter att du är en skicklig och ansvarsfull administratör med utpräglad känsla för service och kvalitet.


Som person är du ordningsam, har lätt för att hitta lösningar. Du delar med dig av dina kunskaper, erfarenheter och bidrar på så sätt till gruppens gemensamma arbete. Du är också professionell, arbetar såväl proaktivt som strukturerat och driver självständigt ditt arbete framåt där du ser till helheten för verksamheten.


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.


Vad erbjuder vi?
Som registrator erbjuds du ett ansvarsfullt arbete med goda möjligheter till kompetensutveckling inom området genom bland annat utbildning i Domstolsverkets regi. 

Du erbjuds attraktiva förmåner, exempelvis minst 28 dagars semester, friskvårdsbidrag och flextidsavtal. I samband med vissa helgdagar har du kortare arbetsdagar.

Om arbetsplatsen

Skaraborgs tingsrätt är en mellanstor tingsrätt med drygt 50 anställda. Tillsammans med övriga domstolar i landet utgör tingsrätten grunden i rättsväsendet och är en grundpelare i det demokratiska samhället. Vi finns i moderna och ljusa lokaler i centrala Skövde med närhet till resecentrum.


Tingsrätten strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Skaraborgs tingsrätt har två målenheter som handlägger brottmål, tvistemål och ärenden och en serviceenhet som bland annat ansvarar för administration, reception samt registrering av nya mål.



Övrigt

Det ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstids slut.


Välkommen med din ansökan, bestående av personligt brev, CV samt examensbevis/betyg från godkänd gymnasieutbildning, senast den 2 juni 2024.

Tillträde enligt överenskommelse men gärna snarast möjligt.



För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. 

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chefsadministratör Anders Eklind
0500-499 212
Administratör Veronica Ekdahl (JUSEK)
0500-49 92 13
Lagman Anna-Karin Lundberg
0500-49 92 11
Chefsadministratör Anders Eklind
0500-49 92 12

Sammanfattning

Besöksadress

Eric Ugglas plats 2
None

Postadress

Box 174
Skövde, 54124

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024