Skattehandläggare, Göteborg

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare
innebär att du arbetar med kontroll, förebyggande arbete, service och löpande ärendehantering. Dina arbetsområden omfattar handläggning av beskattningsärenden för såväl privatpersoner som företag. I arbetet ingår t ex att granska underlag för lämnade deklarationer, utreda och informera samt att fatta beslut i skatteärenden. Arbetet som skattehandläggare innebär många externa kontakter via telefon, skriftligen och personliga möten. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs av verksamhetens behov och din kompetens.

På skattekontor 3 i Göteborg är vi cirka 200 medarbetare som är fördelade på tio sektioner, kontoret är inriktat på företag. Vi hanterar också en stor andel av regionens internationella frågor som rör företag och privatpersoner. Kontoret har även riksansvaret för bland annat klassificering av fartyg och beskattning av sjömän.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har akademisk examen om minst 120p/180hp inom ekonomi eller motsvarande
• har minst ett års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom ekonomi-, redovisnings- eller revisionsfrågor
• bemöter andra med respekt, är hjälpsam, uppmärksam och lyssnar på andra
• anpassar dig till nya eller förändrade krav och förutsättningar
• har förmåga att samarbeta med andra människor, bidrar till att gemensamma uppgifter genomförs
• är analytisk, drivs av att utvärdera och värdera
• är resultat- och målinriktad
• har god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du
har aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom Skatteverket. Det är också meriterande om din akademiska utbildning har inriktning mot redovisning.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 januari 2017

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024