OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.
Du jobbar främst med särskild inkomstbeskattning för utomlands bosatta (SINK). Det kan även bli aktuellt med arbetsgivaravgifter, företagsregistrering och moms, eller med flera områden samtidigt.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Utlandsenheten är en del av Storföretagsavdelningen, och ansvarar för beskattning av utländska företag samt utländska enskilda näringsidkare. Enheten har verksamhet i Malmö, Stockholm och Jönköping.
Du tillhör skattesektion 5, med placering i Malmö.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara ansvarstagande, flexibel och ha ett strukturerat arbetssätt
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik eller ha en KY/YH utbildning som redovisningsekonom omfattande 80KY-poäng/400YH-poäng alternativt ha motsvarande kunskaper förvärvade genom arbete inom Skatteverket
- några års aktuell arbetslivserfarenhet från ekonomi-, juridik-, redovisnings- eller revisionsarbete alternativt några års aktuell erfarenhet från arbete inom beskattningsverksamheten på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.