Skattehandläggare inom punktskatter

Skattehandläggare inom punktskatter

Arbetsbeskrivning

Är du nyfiken på energiskatter och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Vi erbjuder en variationsrik roll till dig som har erfarenhet av utredningsarbete och vill ha kundkontakt.

För att lyckas i jobbet ska du tycka om teamarbete, vara utvecklingsorienterad och trivas med ett skatteområde i ständig förändring.

Om jobbet

Du arbetar med kvalificerad handläggning av punktskatter, främst inom energiområdet, vilket kan innebära att granska, utreda och besluta inom bl.a. energibeskattning och energiåterbetalningar. I vissa arbetsuppgifter kan det ingå att bedöma företags ekonomiska status. Du är Skatteverkets ansikte utåt genom att svara på frågor om punktskatter främst från företag, via telefon och e-post.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Vi har ett teambaserat arbetssätt, och du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Området energiskatter är komplext och utmanande, det sker lagändringar löpande och passar dig som vill ha en variationsrik roll och stimuleras av att inhämta information. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbetstid och fritid.

Du tillhör någon av energisektionerna på punktskatteenheten på storföretagsavdelningen, med placering i Ludvika.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- vara utvecklingsorienterad och öppen för förändringar
- ha god förmåga att självständigt fatta beslut
- ha ett gott bemötande och vara bra på att samarbeta.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp/120p inom ekonomi eller juridik
- aktuell erfarenhet av handläggning och/eller utredande arbetsuppgifter där du självständigt fattat beslut, exempelvis från bank, Skatteverket eller andra myndigheter alternativt har annan aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- eller juridikområdet.

Det är önskvärt att du har läst beskattningsrätt, minst 15hp, och har aktuell erfarenhet av ekonomiska och/eller rättsliga utredningar.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Marie Matsson är tillgänglig för frågor fr o m 24 augusti.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!


Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2020
  • Ansök senast: 28 augusti 2020

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024