OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du nyfiken på punktskatter och vill skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Vi erbjuder en variationsrik roll till dig som har erfarenhet av utredningsarbete och vill ha kundkontakt.
För att lyckas i jobbet ska du tycka om teamarbete, vara utvecklingsorienterad och trivas med ett skatteområde i ständig förändring.
Om jobbet
Du arbetar med kvalificerad handläggning av punktskatter inom något av områdena energi eller alkohol- och tobaksskatt. Arbetet innebär att granska, utreda och besluta inom beskattningen/återbetalning av våra punktskatter. I vissa arbetsuppgifter kan det ingå att bedöma företags ekonomiska status. Du är Skatteverkets ansikte utåt genom att svara på frågor om punktskatter främst från företag, via telefon och e-post. Det kan förekomma resor i tjänsten.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Vi arbetar i team, och du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Området punktskatter är komplext och utmanande, det sker lagändringar löpande och passar dig som vill ha en variationsrik roll och stimuleras av att inhämta information. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbetstid och fritid.
Du tillhör en virtuell sektion som finns både i Ludvika och Örebro på punktskatteenheten, storföretagsavdelningen, med placering i Örebro. På enheten är vi i dagsläget 150 kollegor fördelat på nio sektioner som finns på orterna Ludvika, Örebro, Göteborg, Solna och Malmö.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara utvecklingsorienterad och öppen för förändringar
- ha god förmåga att självständigt fatta beslut
- ha ett gott bemötande och vara bra på att samarbeta.
Du ska även ha:
- en högskoleutbildning om minst 180hp/120p inom ekonomi eller juridik
- minst två års aktuell erfarenhet av handläggning och/eller utredande arbetsuppgifter där du självständigt fattat beslut, exempelvis från bank, Skatteverket eller andra myndigheter alternativt har annan aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- eller juridikområdet.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av handläggning inom beskattningsområdet från Skatteverket. Det är även önskvärt att du har läst beskattningsrätt 15 hp.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.