OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
På skattekontoret i Linköping arbetar vi med att beskatta och ta in betalning för privatpersoner och företag. Till kontoret hör även regionkoncentrerade arbetsuppgifter som:
• Särskilt kvalificerat eko
• Förebyggande information
• Offensiva borgenärsuppgifter
• Riskvärdering inom företagsregistrering
• Utlandsområdet, till exempel utlandsbosatta och utlandsägda bolag
• CLO-funktion (Central Liaison Office) och DLO-funktion (Direct Liaison Office) med ansvar för hantering av informationsutbyte/handräckning till/från utlandet
På skattekontoret i Linköping är vi cirka 170 medarbetare och det är det största kontoret inom östra regionen.
Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare
innebär att du kommer att arbeta med både privatpersoner och företag. I arbetet ingår att utreda, analysera och besluta i olika skatteärenden inom beskattningsområden så som moms, arbetsgivaravgifter, företagsregistreringar och inkomstskatt. I arbetet ingår också att söka och ge information och service.
Du möter företagare och privatpersoner per telefon, skriftligen och vid personliga besök. Du arbetar både individuellt och tillsammans med andra. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs av verksamhetens behov och din kompetens.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik
• har aktuell erfarenhet av arbete med skattefrågor
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• kan planera, prioritera, göra självständiga bedömningar och fatta beslut
• är resultat- och målinriktad
• har ett kundanpassat förhållningssätt och inger förtroende
• är flexibel och kan anpassa dig till nya förutsättningar
• samverkar med andra och bidrar till en god arbetsmiljö
Det är meriterande om du har akademiska poäng i skatterätt. Det är även meriterande med aktuell erfarenhet från Skatteverket.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?