OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare inom momsområdet innebär att du främst kommer att arbeta med företag. I arbetet ingår att granska och utreda samt analysera och besluta i olika skatteärenden. Det ingår även att söka och ge information samt tillhandahålla service. Du kommer att möta företagare per telefon, skriftligen samt vid personliga besök. Arbetet innebär både individuellt arbete och samarbete i grupp. Du kommer huvudsakligen att arbeta med komplexa utredningar med inriktning på moms men det kan även bli aktuellt att granska bolag utifrån ett helhetsperspektiv, varför även andra skatteslag kan aktualiseras. Du kommer vidare vara stöd och bollplank i materiella frågor.
Företagsskattekontor 1-2 arbetar med registrering och beskattning av nya företag, kontroll av etablerade företags moms- och arbetsgivarredovisning, inkomsttaxering för företag, borgenärsarbete och löpande företagsärenden. Vi är ca 200 medarbetare på varje kontor, uppdelade på sektioner med ca 20 medarbetare. Vi sitter i nya fräscha lokaler i Solna Strand.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
- med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
- som är till nytta för medborgare och företag
- med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
- som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
- med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik eller har motsvarande förvärvade kunskaper genom arbete inom Skatteverket.
• har minst 4 års relevant arbetslivserfarenhet
• har vilja och förmåga att möta människor och ge god service samt inge förtroende
• är produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo med uppställda mål
• är strukturerad, ansvarstagande och noggrann
• är kreativ och utvecklingsorienterad
• har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
• kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift.
Det är meriterande om du har goda bokföringskunskaper och om du arbetar eller har arbetat med kvalificerade momsfrågor på exempelvis revisionsbyrå.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
I samband med rekrytering kommer din förmåga att kommunicera skriftligen att prövas.
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?