OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som Skattehandläggare
innebär att granska och utreda ärenden gällande punktskatter, i första hand alkohol- tobaks- och energiskatter. I vissa arbetsuppgifter ingår att bedöma företags ekonomiska status. I arbetet ingår muntliga och skriftliga kontakter med små, medelstora och stora företag och det förekommer resor i tjänsten.
Storföretagsregionen ansvarar för de största företagens beskattning i landet samt för hantering av alla punktskatter. Regionen har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Ludvika med totalt ca 400 medarbetare.
Ludvikakontoret hanterar samtliga typer av punktskatter, såsom skatt på alkohol, tobak, energi och reklam. Vi handlägger även andra skatter där det finns krav på särskild handläggning i vissa fall.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en avslutad utbildning från högskola/universitet om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik, eller har flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom Skatteverket
• har flerårig aktuell erfarenhet från kvalificerat utredningarbete, t ex från en myndighet
• har mycket god analytisk förmåga och fallenhet för att se väsentligheter i omfattande material
• har förmågan att fatta egna beslut
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har god samarbetsförmåga
• är utvecklingsorienterad
• har ett självständigt, flexibelt och resultatinriktat arbetssätt.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att göra affärsmässiga och ekonomiska prövningar av företag. Det är också meriterande om du har mångsidig erfarenhet från utredningsarbete inom Skatteverket eller erfarenhet av arbete inom punktskatteområdet.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.