OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare innebär i huvudsak att ge information till allmänheten genom att svara på frågor om personbeskattning via telefon och e-post. Du kommer att vara Skatteverkets ansikte utåt och som person måste du vara serviceinriktad och ha ett vänligt bemötande även under stressiga förhållanden. Det är viktigt att du har förmåga att lyssna av och förstå behoven hos dem som kontaktar Skatteupplysningen.
Skatteupplysningen har öppet mellan klockan 08:00 - 18:00 måndag till torsdag. På fredagar stänger vi klockan 16:00. Dina arbetstider är schemalagda i förhållande till verksamhetens behov. På skatteupplysningen i Falun är vi c:a 16 medarbetare och en sektionschef.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp med ekonomisk eller juridisk inriktning, alternativt har relevant erfarenhet från arbete inom Skatteverket, gärna med handläggande uppgifter inom beskattning, eller relevant erfarenhet av arbetsuppgifter som bedöms likvärdiga inom annan myndighet
• har mycket god pedagogisk förmåga att förmedla kunskap och information på ett lättförståeligt sätt
• kan uttrycka dig väl både skriftligt och muntligt på svenska och engelska
• visar ett stort engagemang, kundorienterat förhållningssätt och drivs av en önskan att ge de som kontaktar oss bra service
• har goda kunskaper att hantera administrativa system och att hitta information i digitala medier
• har god samarbetsförmåga och lätt för att skapa kontakter
• är förtroendeingivande och vill dela med dig av dina kunskaper
• har god självkännedom, personlig mognad och kan visa empati
• är van att strukturera ditt arbete och kan agera, prioritera och behålla lugnet även vid arbete under tidspress
• har ett lärande förhållningssätt och lätt anpassar dig till nya förutsättningar i verksamheten
• är drivande och trivs med att arbeta självständigt samt har ett lösningsorienterat förhållningssätt.
Det är meriterande om du
• har minst ett års relevant arbetslivserfarenhet från kundtjänst
• har godkända betyg (minst 10 p/15 hp) i skatterätt/beskattningsrätt
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tillsvidare. Provanställning om sex månader kan komma att tillämpas.
Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?