Skattehandläggare, Solna

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare på Företagsskattekontor 3 innebär att du kommer att arbeta främst med företag. I arbetet ingår löpande ärendehantering, att registrera och granska samt utreda, analysera och besluta i olika skatteärenden. I arbetet ingår också att söka och ge information samt tillhandahålla service. Du kommer att möta företagare per telefon, skriftligen och vid personliga besök. Arbetet innebär både individuellt arbete och samarbete i grupp. Skatteområden som du kan komma att arbeta inom är t ex arbetsgivaravgifter och skatteavdrag, inkomstskatt, moms och borgenärsfrågor. Vi ser vikten av lärande i arbetet.

Företagsskattekontor 3 arbetar med registrering och beskattning av nya företag, kontroll av etablerade företags moms- och arbetsgivarredovisning, inkomsttaxering för företag, borgenärsarbete och löpande företagsärenden. Vi är ca 200 medarbetare på kontoret, uppdelade på sektioner med ca 20 medarbetare. Vi sitter i nya fräscha lokaler i Solna Strand.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi eller juridik eller motsvarande förvärvade kunskaper genom arbete inom Skatteverket
• har 2 års relevant arbetslivserfarenhet
• har vilja och förmåga att möta människor och ge god service samt inge förtroende
• är produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo med uppställda mål
• är strukturerad, ansvarstagande och noggrann
• är kreativ och utvecklingsorienterad
• har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
• kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift.

Det är meriterande om du har läst skatterätt, arbetar eller har arbetat med bokföring. Har du erfarenhet av myndighetsutövning är även det meriterande.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 3 mars 2015

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024