Skattehandläggare, Solna och Södertälje

Arbetsbeskrivning

På skatteenhet 1-4 arbetar cirka 700 personer som ansvarar för beskattning och utredning av företag och medborgare. Vi tar hand om företagens deklarationer, registrerar och utreder nya företag samt genomför kontroller av etablerade företag. Vi arbetar med inkomstskatt med visst inslag av internationell beskattning, moms och arbetsgivaravgifter, löpande företagsärenden, borgenärsarbete samt med omprövningar och överklaganden inom skatteområdet.



Vi söker dig som är jurist eller ekonom och som vill arbeta med samhällsviktiga arbetsuppgifter och samtidigt ha en balans mellan arbete och privatliv.



Som handläggare på skatteenhet 1-4 kommer du att i högt tempo arbeta med utredningar av företag och företagare men också med arbetsuppgifter av enklare karaktär. I arbetet ingår att registrera, granska, utreda och besluta i olika skatteärenden. Det ingår även att söka och ge information samt att tillhandahålla service. Telefon är ett viktigt arbetsredskap varför det förutsätts att du är bekväm att möta våra medborgare och företagare vid telefonsamtal.



Vilka arbetsuppgifter du får utföra styrs av det behov som verksamheten har samt av din utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet.



För att lyckas i rollen som skattehandläggare ska du vara självgående. Du ska också kunna bidra till en stabil och förtroendeskapande arbetsmiljö samt ha ett stort intresse för beskattning. Du kommer att arbeta självständigt och tillsammans med kollegor varför det förutsätts att du har lätt för att arbeta i team och att samarbeta. Som person är du handlingskraftig, produktiv, flexibel och initiativrik.



Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.




Vi söker dig som


• har en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik eller ekonomi
• Har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt i arbetet. Genomför och levererar resultat utifrån överenskommelse.  
• har god förmåga att fatta beslut och att förmedla beslut till mottagaren
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Uppskattar att jobba i team och har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
• Är samarbetsvillig och stöttar andra
• Snabbt förstår problem och uppgifter och löser problem på ett kreativt och relevant sätt.     



Det är meriterande om du har minst ett års relevant arbetslivserfarenhet. Det är även meriterande med akademiska poäng i skatterätt/beskattningsrätt.



Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.



När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor, motivation samt engagemang. Urvalstester kommer att användas.



Anställningen är tillsvidare. Vi kan komma att tillämpa provanställning.



Välkommen med din ansökan till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 26 december 2017

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024