OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Storföretagsavdelningen ansvarar för en stor del av skattebasen genom ansvaret för skattehantering avseende de allra största företagen i Sverige och de finansiella företag som står under finansinspektionens tillsyn. Vi ansvarar dessutom för all hantering av punktskatt, offentliga enheter, skattebrottsenheten samt beskattning av utländska företag verksamma i Sverige. Avdelningen har enheter i Solna, Malmö, Göteborg/Jönköping och Ludvika/Örebro och är totalt cirka 1000 medarbetare. På enheten i Solna är vi cirka 170 medarbetare.
Storföretagsenheten är en del av storföretagsavdelningen som just nu befinner sig i ett skede av offensiv utveckling och förändring. Vi har starkt fokus på att förenkla och effektivisera verksamheten samtidigt som vi vill möta företag och andra utifrån deras behov och situation. Utöver en spetsig och effektiv kontrollverksamhet strävar vi efter att skapa så stor samhällsnytta som möjligt. Detta gör vi bl.a. genom att utveckla vår dialog och vårt samarbete med företagen och dess rådgivare.
Storföretagsenheten i Solna söker kvalificerade skattehandläggare som har ett stort intresse av och kunskap inom arbetsgivaravgifter.
Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare inom området arbetsgivaravgifter innebär att du självständigt granskar, utreder och fattar beslut i ärenden inom arbetsgivarområdet. Utredningarna bedrivs huvudsakligen i form av fördjupade skrivbordsutredningar. Arbetsuppgifterna kan även omfatta kontroll av uppgiftslämnande till EU, OECD och USA. Du arbetar med Skatteverkets storföretagskunder inom alla branscher. Arbetet innebär många kontakter med företagen, såväl skriftligen som per telefon och vid besök.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter,
• som är till nytta för medborgare och företag,
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald,
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling,
• med god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en akademisk examen om 120p/180hp med ekonomi/juridik som huvudområde,
• har minst 1 års erfarenhet inom området arbetsgivaravgifter och preliminärskatt,
• har arbetslivserfarenhet av fördjupade utredningar och utredningsmetodik,
• är strukturerad och analytisk med en förmåga att se helhet och sammanhang i stora material,
• har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Det är meriterande om du har arbetat med
• olika incitamentsförmåner,
• internationell socialförsäkring,
• personbeskattning (såväl svensk som internationell).
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen är tillsvidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!