OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Storföretagsavdelningen ansvarar för en stor del av skattebasen genom ansvaret för skattehantering avseende de allra största företagen i Sverige och de finansiella företag som står under finansinspektionens tillsyn. Vi ansvarar dessutom för all hantering av punktskatt, offentliga enheter, skattebrottsenheten samt beskattning av utländska företag verksamma i Sverige. Avdelningen har enheter i Solna, Malmö, Göteborg/Jönköping och Ludvika/Örebro och är totalt cirka 1000 medarbetare. På enheten i Solna är vi cirka 170 medarbetare.
Storföretagsenheten är en del av storföretagsavdelningen som just nu befinner sig i ett skede av offensiv utveckling och förändring. Vi har starkt fokus på att förenkla och effektivisera verksamheten samtidigt som vi vill möta företag och andra utifrån deras behov och situation. Utöver en spetsig och effektiv kontrollverksamhet strävar vi efter att skapa så stor samhällsnytta som möjligt. Detta gör vi bl.a. genom att utveckla vår dialog och vårt samarbete med företagen och dess rådgivare.
Storföretagsenheten i Solna söker kvalificerade skattehandläggare som har ett stort intresse av och kunskap inom finansiell moms.
Dina arbetsuppgifter som kvalificerad skattehandläggare innebär bland annat att du deltar i kvalificerade utredningar inom det finansiella momsområdet. Du gör egna utredningar, utvecklar arbetsmetoder, agerar metodstöd och driver utvecklingsfrågor. I arbetsuppgifterna kan det även ingå informationsinsatser. Du har mycket kontakt med både företag och deras rådgivare.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en akademisk examen om minst 120p/180hp inom ekonomi/juridik
• har aktuell arbetslivserfarenhet från finansiell moms
• har erfarenhet av utredningsarbete inom momsområdet
• uttrycker dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på såväl svenska som engelska
•
• har mycket god analytisk förmåga
• är utvecklingsinriktad
• har god förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från Skatteverket.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tillsvidare. Vi kan tillämpa provanställning.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.