OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
På företagsskattekontor 1 arbetar ca 200 personer i tio sektioner som ansvarar för löpande beskattning och utredning av företag och företagare. Vi granskar företagens deklarationer, registrerar och utreder nya företag samt genomför kontroller av etablerade företag. Vi arbetar med inkomstskatt, moms och arbetsgivaravgifter samt med ärenden gällande skattebetalning och processföring i domstol.
Processektionen vid företagsskattekontor 1 i Solna ansvarar för kontorets omprövningar och överklaganden inom bl.a. inkomstskatt och moms samt är stöd för handläggarna på kontoret i inkomstskatt-, moms- och förfarandefrågor. Du kommer att ingå i ett team med ca 15 skattehandläggare varav sju är utsedda som skatteombud. Flera av handläggarna på sektionen är förordnade som särskilt kvalificerade beslutsfattare (SKB) eller som rättslig representant med funktion som kontaktyta mot rättsavdelningen. Vår målsättning är att processektionen ska kännetecknas av hög kompetens och driv, att vi tar initiativ till förändring samt är stödjande för övriga verksamheter på kontoret. Du kommer att uppleva en arbetsplats med högt tempo, utmanande och givande arbetsuppgifter.
För att fortsätta utveckla processverksamheten söker vi dig som är erfaren jurist eller skattekonsult med stort intresse för processföring. Du vill arbeta med samhällsviktiga arbetsuppgifter och samtidigt ha balans mellan arbete och privatliv. Du ska vara engagerad och driven och vilja utvecklas mot att arbeta med processförande arbetsuppgifter. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ansvara för att effektivt och rättsäkert handlägga och utreda skatteärenden av varierande svårighetsgrad. Rollen kommer att anpassas efter din bakgrund men vi ser gärna att du kan vara med och sprida din kompetens på kontoret.
För att lyckas i rollen ska du vara självgående och ha ett stort intresse och hög kompetens inom skatteområdet. Du kommer att arbeta både på egen hand och tillsammans med kollegor, varför det förutsätts att du har lätt för att jobba i team och att samarbeta. Du är van att hålla presentationer och förklara komplexa frågor på ett enkelt och engagerande sätt.
Vi söker dig som
• har en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik
• har djupa kunskaper inom inkomstskatt eller mervärdesskatt
• minst tre års relevant och kvalificerad arbetslivserfarenhet
Som person är du initiativrik, produktiv och utåtriktad. Vidare har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga och hög integritet.
Det är meriterande om du har arbetat på Skatteverket som SKB eller har en avslutad tingstjänstgöring. Erfarenhet av kvalificerat inom beskattningsområdet från domstol, revisionsbyrå, advokatbyrå eller liknande är också meriterande.