OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en avslutad gymnasieutbildning, administrativ erfarenhet, ett utpräglat siffersinne och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt arbete? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete.
Om jobbet
Du kommer att arbeta såväl med löpande arbetsuppgifter avseende inbetalningar men också med andra arbetsuppgifter inom likvidhantering. I arbetsgruppen ansvarar vi bland annat för kommunavräkning för kommuner och landsting/regioner söder om Stockholm samt trossamfund. Vi arbetar också med manuella in- och utbetalningar av skatter och avgifter. Vi hanterar redovisning i programmet UBW (Agresso). Vår arbetsgrupp ansvarar också för flertalet ytterligare betalningar som systemstöden inte kan utföra med automatik.
Du genomför ditt arbete skyndsamt med hög kvalitet utifrån lagar, regler och riktlinjer. I ditt arbete är du beroende av och har kontakt med interna lednings-, kontroll-, och stödfunktioner, banker, företag och privatpersoner.
Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du kommer sedan självständigt driva dina ärenden och samverka med andra. Du kommer stöta på olika typer av ärenden och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör skattesektion 7 i skatteenehet 55 inom skatteområde 5. Din placering är i Växjö. Sektionen består av 15 personer. Eventuellt kan möjlighet att i vissa perioder pröva på handläggning inom rot- och rutområdet finnas framöver.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.
I det här jobbet ska du:
- ha ett utpräglat siffersinne
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat men samtidigt vara en bra lagspelare
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du ska även ha:
- har en avslutad gymnasieutbildning
- minst två års aktuell arbetslivserfarenhet t.ex. inom redovisning/bokföring eller ekonomiarbete
Det är önskvärt om du har kunskap om skattedeklarationer och/eller skattekontot. Det är också önskvärt om du har erfarenhet av redovisningssystem som t.ex. UBW (Agresso).
Bra att veta
Anställningen är tills vidare, Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.