Skattehandläggare, Umeå

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare med inriktning borgenärsärenden
blir att i huvudsak arbeta med handläggning och beslut i ärenden om obetalda skatter och avgifter för företag och privatpersoner. Som borgenärshandläggare är ditt uppdrag att arbeta för att fastställda skatter betalas och att skulduppbyggnad förhindras. Dina arbetsuppgifter innebär många kontakter, oftast via telefon men även via brev inom och utanför Skatteverket. Arbetet innebär omväxlande och parallella arbetsuppgifter vilket ställer kvar på din förmåga att vara flexibel. Allmänna kontorsgöromål som exempelvis posthantering ingår också i arbetsuppgifterna.

På skattekontor Umeå är vi 125 medarbetare fördelade på sex sektioner. Borgenärssektionen består idag av 19 medarbetare. Kontoret har en koncentrationsprofil och handlägger bl.a. ärenden med inriktning mot ekonomisk brottslighet och borgenärsområdet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har en akademisk utbildning om minst 120p/180hp med ekonomisk eller juridisk inriktning eller gedigen kunskap inom ett för tjänsten relevant område förvärvat genom flerårigt arbete på Skatteverket eller Kronofogden
• har minst två års relevant arbetslivserfarenhet inom de senaste fem åren
• har vilja och förmåga att möta människor och att ge god service samt inge förtroende
• arbetar självständigt, har beslutsförmåga och slutför arbetsuppgifter
• är produktiv och stimuleras av att arbeta effektivt mot uppställda mål
• är noggrann, strukturerad och ansvarstagande
• har lätt att samarbeta och dela med dig av kunskaper 
• kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift
• har B-körkort.

Det är meriterande om du
har tidigare initierat, handlagt och fattat beslut i borgenärsärenden.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare med tillträde 1 oktober 2015 eller enligt överenskommelse. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • x
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 18 augusti 2015

Liknande jobb


Skattespecialist

Skattespecialist

14 augusti 2024

Group Tax Manager

Group Tax Manager

1 augusti 2024

13 mars 2024