OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du jurist eller ekonom och har ett stort intresse för skatterättsliga frågor? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Du får ett omväxlande och lärorikt arbete som innehåller kvalificerade utredningar och många kontakter.
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter som skatteombud och särskilt kvalificerad beslutsfattare i skatterättsliga frågor innebär ett nära samarbete med revisorer och utredare. Du arbetar brett inom ett eller flera av beskattningsområdets program t ex privata händelser, allvarligt skatteundandragande, skattedrivna företeelser eller osund konkurrens.
Du ansvarar för den rättsliga kvaliteten i utredningarna och skriver beslut. Du ansvarar också för de omprövningar och den processföring som föranleds av de beslut som fattats i revisioner och i våra fördjupade utredningar.
Processverksamheten består dels av rättslig samordning och beslutsskrivning inom revisionsverksamhet och fördjupade utredningar och dels av processföring såväl skriftlig som muntlig. Processverksamheten handlägger vidare ärenden om betalningssäkring samt ansökningar om anstånd med betalning av skatt hänförliga till ärenden om omprövningar och överklaganden.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Det finns även möjlighet att delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör skatteenhet 54 på skatteavdelningen. På enheten är vi ca 130 medarbetare.
Placeringsort är Helsingborg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha en god kommunikativ förmåga
- vara stabil och trygg som person
- kunna driva och ta ställning i rättsliga frågor såväl självständigt som i samråd med andra
- vara hjälpsam och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter
- vara analytisk och se både helheten och viktiga detaljer
- ha en god samarbetsförmåga och ett bra bemötande
- kunna hantera ärenden som ofta ställer höga krav på integritet och mod
Du ska även ha:
- en avslutad högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik om minst 180hp (120 p)
- flera års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom beskattningsområdet.
Det är önskvärt att du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom beskattningsområdet på Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.