Skatteombud / rättslig samordnare inom skatterättsliga frågor

Skatteombud / rättslig samordnare inom skatterättsliga frågor

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av att arbeta med skatterättsliga frågor? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet

Skatteenhet 54 är en del av Skatteavdelningen, och arbetar med process- och borgenärsverksamhet. Processverksamheten består dels av rättslig samordning och beslutsskrivning inom revisionsverksamhet och fördjupade skrivbordsutredningar och dels av processföring såväl skriftlig som muntlig. Processverksamheten handlägger vidare ärenden om betalningssäkring samt ansökningar om anstånd med betalning av skatt hänförliga till ärenden om omprövningar och överklaganden.

Dina arbetsuppgifter som förankrande särskilt kvalificerad beslutsfattare (FSKB) och skatteombud (SO) innebär ett nära samarbete med revisorer och skrivbordsutredare. Du ansvarar för den rättsliga kvaliteten i utredningarna och skriver beslut. Du ansvarar också för de omprövningar och den processföring som föranleds av de beslut som fattats i revisions- och den fördjupade skrivbordsverksamheten.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Det finns även möjlighet att delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter.

Vi erbjuder dig flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du kommer att tillhöra en skattesektion inom Skatteenhet 54 med medarbetare i Malmö, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Simrishamn, Västervik och Växjö. På enheten arbetar totalt ca 120 personer.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- pedagogiskt kunna förmedla kunskaper och erfarenheter i tal och skrift
- vara analytisk och se både helheten och viktiga detaljer
- vara van att driva och ta ställning i rättsliga frågor såväl självständigt som i samråd med andra
- vara hjälpsam, ha god samarbetsförmåga och ett bra bemötande
- kunna hantera ärenden som ibland ställer höga krav på integritet och mod

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning inom ekonomi eller juridik om minst 180hp (120 p) eller motsvarande kunskaper förvärvade inom Skatteverket.
- några års aktuell erfarenhet av arbete med kvalificerade skatterättsliga frågor inom beskattningsområdet.

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet som FSKB, skatteombud eller motsvarande eller några års aktuell erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Tillträde efter överenskommelse. Intervjuer genomförs i början av mars.

På https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 februari 2020
  • Ansök senast: 25 februari 2020

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024