OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb? Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.
Ansvar och arbetsuppgifter
Produktionsövervakningens vision är att vara hjärtat i Försäkringskassans IT-produktion. Vår primära roll är att dygnet runt övervaka och avhjälpa fel i Försäkringskassans IT-infrastruktur, applikationer och tjänster. Vi utvecklar verktyg och arbetssätt för att möjliggöra proaktivt agerande och därigenom kunna ingripa innan en störning hunnit få kundpåverkande konsekvenser.
I rollen som Drifttekniker är det huvudsakliga ansvarsområdet att övervaka den dagliga produktionen och med snabbhet agera vid avvikelser för att minimera otillgänglighet för interna och externa användare. Detta innebär att du i enlighet med ITIL:s ramverk löser incidenter, skapar problemärenden samt deltar i genomförandet av ändringar. Arbetet innehåller många kontaktytor med både interna och externa parter där en viktig del i ditt arbete är att vid en incident snabbt sköta spridning av korrekt driftinformation till de kunder och intressenter som berörs.
Då verksamheten är igång dygnet runt, årets alla dagar så kommer du att arbeta enligt ett av gruppen uppskattat schema med både dag och nattpass.
Vi söker dig som:
• har akademisk examen inom IT eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetslivserfarenhet av storskalig drift på Unix/Linux och Windows plattform
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska
• har god kommunikativ förmåga
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• är stabil och strukturerad även under stark tidspress
• har en stark känsla för kvalitet och kundfokus
• tycker om att arbeta proaktivt med ständiga förbättringar
• har en god samarbetsförmåga och har lätt att arbeta i team
Det är meriterande om du har:
• kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change och release
• erfarenhet av samhällskritisk 24/7-verksamhet
• erfarenhet av administration av applikationer på Linux och Windows servrar
• erfarenhet inom servervirtualisering
• erfarenhet från skifttjänstgöring
• relevanta certifieringar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering i Sundsvall. Då detta är en säkerhetsklassad anställning kommer säkerhetsprövning att genomföras vilket kräver svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Chef: Mikael Lundgren, 010-112 62 90 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carolina Nordenberg, 010-112 67 45 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Magnus Näslund, Saco-S: Emil Tibblin, Seko: Fredrik Bruhn. De nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 10 april. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.