OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?
Avesta kommun siktar mot att bli en av de bästa skolkommunerna i regionen. Vi vill också vara i framkant när det gäller kvalitet och satsar därför bland annat på kompetensutveckling och kollegialt lärandet. Vi arbetar systematiskt och långsiktigt för att du som medarbetare ska ha ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö.
En unik politiskt beslutad handlingsplan för arbetsmiljö och kompetensförsörjning ligger till grund för hur vi formar vår organisation för dagens och morgondagens utmaningar och med hänsyn till att du ska kunna ha balans i arbetslivet.
Skogsbo rektorsområde består av två skolor Klockarskolan och Skogsbo skola, som ligger strax utanför centrala Avesta. På Klockarskolan går eleverna i förskoleklass och år 1 för att sedan gå vidare till Skogsbo skola där de går i år 2-6. Våra lärare arbetar i arbetslag runt eleverna och på mellanstadiet undervisar lärarna i olika ämnen utifrån behörighet och intresse. Vi ser stora vinster med denna organisation, både ur ett elevperspektiv, där eleverna möts av kompetenta lärare, och ur lärarens arbetsmiljöperspektiv, då lärare får arbeta med färre ämnen och ges möjlighet till fördjupning. På skolorna arbetar vi aktivt med att skapa goda förutsättningar för lärande, att elever ska känna sig trygga och att trivas hos oss. På varje skola finns en skolvärd, som är en extra vuxen ute som stöd för eleverna under rasterna. All undervisning på skolorna ska genomsyras av våra tre ledord: glädje, arbetsro och utmaningar, för att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.
ARBETSUPPGIFTER
Mål och ansvar för tjänsten:
Skolgruppspersonalen ska vara ett stöd för elever med beteenderelaterad problematik i deras utveckling mot måluppfyllelse. Ge stöd för personlig utveckling så att eleven kan ta till sig kunskap i skolan. Arbeta för att eleven ska kunna delta i klassundervisning tillsammans med andra. Skolgruppspersonalen ska ha ett helhetsperspektiv på eleven och samverka med andra för att hitta strategier för att stötta elevens skolsituation.
Arbetsuppgifter:
Skolgruppen ingår i rektorsområdets resursteam och arbetar särskilt med elever med beteendeproblematik. Resursteamet arbetar mot elever och pedagoger på båda skolorna utifrån behov.
Skolgruppen arbetar främjande, förebyggande och åtgärdande och för att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, skolnärvaro, utveckling och hälsa. Exempel på insatser är social färdighetsträning, ART eller liknande program för självkontroll och personlig utveckling, stöd under raster, motiverande samtal, förebyggande klassarbete/grupputveckling, beteendeanalys, observationer och kartläggning samt handledning av såväl elever som pedagoger. Vidare arbetar skolgruppen med att skriva, genomföra och utvärdera handlingsplaner, kontakter med vårdnadshavare och andra myndigheter, problemlösning, vardagsstöd med struktur. Skolgruppen deltar vid EHT. Viss undervisning kan ingå i arbetet med att ge eleverna en individuell stöttning. Till skillnad från elevassistenter arbetar skolgruppen med flera elever samtidigt och är inne som en åtgärd under en avgränsad tid. Målet med arbetet är att eleverna deltar i sin ordinarie undervisningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Arbetsuppgifterna i skolgruppen förutsätter att du besitter en personlig mognad och en förmåga att skilja på det personliga och professionella. Du behöver vara stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Vi söker någon som är självgående men ändå har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande, då goda relationer med såväl elever som personal är grundläggande för arbetet. Du behöver vara i god fysisk form, då aktiviteter med elever/grupper ingår i arbetsuppgifterna.
Erfarenhet av arbete med barn i behov av särskilt stöd, till exempel utåtagerande barn, är meriterande. Pedagogisk utbildning, socionom eller beteendevetarutbildning är avgörande för tillsättning av tjänsten.
ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi har Medflyttarservice. Vi erbjuder stöd för att hitta arbete till eventuell medflyttare men också vid behov stöd avseende boende, barnomsorg, skola, fritids- och föreningsliv.
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Lillemor Johansson
0226-645240
Ylva Ingebrigtsen Axelsson
0226-64 52 15
Elisabeth Hedin
Förskolechef Johan Lindström
0226-645398
Förskollärare/Lärarförbundet AnnaSofia Tillenius
0226-645460
Utvecklingsledare Catharina Karlsson
rektor Henrik Lindström
0226-645240
utvecklingsledare Sara Eriksson
0226-645161
utvecklingsledare Sara Eriksson
0226-64 51 61
Utvecklingsledare/bitr.rektor Sara Eriksson
0226-645161