OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Årstaskolan är en F-9 skola med 1030 elever och 155 medarbetare.
Vår uttalade ambition är att vara en bra skola för alla de elever som går hos oss, med utgångspunkt i deras förutsättningar och behov. Vi är och vill vara en skola med en varm atmosfär samt systematik, innovation och kreativitet i fokus.
Sedan 2017 finns skolan på två platser. Den huvudsakliga arbetsplatsen för denna tjänst är på åk 7-9 på Årstaskolan Årstaviken, Simlångsvägen 26. Det är bredvid Värmdö gymnasium och alldeles nära Gullmarsplan. Vi har ca 350 elever i åk 7-9.
Skolan har en medarbetargrupp med hög kompetensnivå och ett väl utbyggt elevhälsoteam som möts och samarbetar i ett tvärprofessionellt synsätt med utgångspunkten att elevhälsan startar i klassrummet. Skolans Elevhälsoteam leds av rektor.
Årstaskolan har ett välutvecklat digitalt ekosystem som erbjuder mycket goda digitala möjligheter som stöd för pedagogiska idéer. Eleverna har ett eget digitalt hjälpmedel från åk 1. Lärare och ämnesgrupper styr över hur och när analoga eller digitala läromedel används. Vi använder oss av en grundstruktur för undervisningen, avsedd att ge eleverna grundläggande ledning och stimulans.
Våra prioriterade områden det här läsåret har varit den nya läroplanen, kompetensutveckling inom NPF/Språkstörning, studiero, raster samt systematik i skolans processer. Inom Elevhälsan har uppdaterad struktur för våra utredningar varit ett stort fokus, tillsammans med utformandet av hur elevstödet på alla nivåer går till.
Arbetsbeskrivning
Du är i rollen som skolkurator en viktig del av skolan på flera sätt: som del av Elevhälsoteamet inklusive skolledningen, som stödfunktion för skolans pedagoger, och naturligtvis som stöd för våra elever.
Som skolkurator arbetar du främst förebyggande och hälsofrämjande, samt bidrar med psykosocial och social kompetens i nära samverkan med elevhälsans professioner och övrig skolpersonal.
Skolkurator i åk 7-9 samarbetar tätt med flera personer och funktioner inom skolan, bl.a. kurator med ansvar för F-6, lärarna, socialpedagog, specialpedagog, studie- och yrkesvägledare, lärstudion samt biträdande rektor för åk 7-9.
I tjänsten ingår ett särskilt ansvar för uppföljning av de av våra elever som har en problematisk skolfrånvaro.
I skolkuratorns arbete ingår det att identifiera och analysera möjligheter och främjande faktorer i skolans lärmiljö samt att reducera hinder för lärande och personlig utveckling på organisations-, grupp- och individnivå.
I rollen kommer du hålla samtal med elever enskilt och i grupp, närvara vid föräldrasamtal och nätverksmöten, handleda och konsultera skolpersonal, dokumentera vid ärendehandläggning inför beslut gällande individuellt elevarbete och inför skolans systematiska kvalitetsarbete.
Du är även delaktig i utarbetandet och implementeringen av handlingsplaner gällande droger, plan mot kränkande behandling och aktiva åtgärder för att motverka diskriminering, krishantering, värdegrundsarbete och konflikthantering. I rollen bidrar du med kunskaper om samhällets resurser och stödsystem och samverkar med bland annat socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatrin, habilitering, förenings- och fältverksamhet samt polis.
Kvalifikationer
Socionomexamen 210 HP.
Vi söker i första hand dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet inom socialt arbete med barn och unga, gärna inom socialtjänsten. Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera fler olika perspektiv, då det skolsociala arbetet ska värna om och synliggöra betydelsen av strukturella, organisatoriska och relationella perspektiv. Detta fordrar kunskaper om barn och unga samt deras utveckling. Det förutsätter även att du har ett brett register av arbetsmetoder som har sin grund i teorier om samhälleliga och sociala system, mänskliga beteenden, kommunikation och samspelet mellan människor. Den psykosociala insatsen bygger på kunskaper inom socialt arbete, psykosocialt förändringsarbete, sociologi, psykologi, socialjuridik samt en bred och fortlöpande uppdaterad kunskap om samhällets välfärdssystem.
Det krävs att du som skolkurator tar självständigt ansvar för det egna professionella arbetet och hur den psykosociala insatsen ska konkretiseras och utformas. Arbetsplan med prioriterade verksamhetsområden utifrån skolans behov och systematiska kvalitetsarbetet utarbetas i dialog med rektor. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också stora krav på gott omdöme samt god kännedom om det grundläggande uppdraget enligt skollag, läroplaner samt övriga styr- och vägledningsdokument. Skolkuratorn ansvarar även själv för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens samt omvärldsbevakning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulla Wettring
08-50846294