Skolkurator till Björkhagens skola

Skolkurator till Björkhagens skola

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Björkhagens skola är en kommunal F-9 skola som ligger söder om söder, mitt i grönskan på gränsen till Nackareservatet.

Skolan har en fantastisk skolgård som inbjuder till lek och aktiviteter. I närheten finns Björkhagens tunnelbanestation som innebär att det är lätt att förflytta sig bland annat till stadens kulturombud. Idag är elevunderlaget ca 990 elever och vi är ca 130 medarbetare som arbetar i årskursvisa arbetslag. Mottot för vår skola är kunskap och hjärta. Det innebär att för oss står barnens utveckling i centrum och vi skapar en trygg miljö där vi känner gemenskap och kan utvecklas. Genom att inspirera och skapa nyfikenhet, möta eleverna där de är och utifrån deras egna förutsättningar, skapar vi en skola där alla kan lyckas och nå långt i sin kunskapsutveckling. För att lyckas med vårt uppdrag har vi på djupet förstått att det är genom samarbete vi erbjuder den bästa skolgången för våra elever. På Björkhagens skola är arbetet tillsammans överordnat individen och samarbetskulturen är synlig och självklar. Vi har utvecklat en organisation och arbetssätt som möjliggör för våra pedagoger att samarbeta kring eleverna i både arbetslag och i ämnesteam.

Arbetsbeskrivning
Du kommer i rollen som skolkurator vara en viktig del av skolans elevhälsoteam och bidra med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Du har ett nära samarbete med medarbetarna, skolledningen och vårdnadshavarna och verkar nära eleverna på skolan i vardagen med vardagsproblem utifrån ett psykosocialt perspektiv. På en övergripande nivå syftar skolkuratorns arbete till att stärka skolans miljö för lärande, hälsa och utveckling samt likabehandling och värdegrundsarbete. Skolkuratorn ingår i skolans trygghetsgrupp. Följande arbetsuppgifter är förekommande i rollen som skolkurator: samtal med elever enskilt och i grupp, dokumentation av arbetet med enskilda elever, föräldrasamtal och nätverksmöten, handledning och konsultation av skolpersonal, delaktighet i upprättandet och implementeringen av handlingsplaner i värdegrundsarbete, mot kränkande behandling, krishantering och konfliktlösning och samverkan med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering och polis. Björkhagens skola driver tillsammans med övriga skolor ett utvecklat samarbete med stadsdelens socialtjänst inom ramen för projektet ”Skolsocialateamet”(SST). Projektet drivs genom centrala budgetmedel som fördelats från socialförvaltningen. Teamen arbetar tillsammans med elev, föräldrar, elevhälsan och skolpersonal och riktar sig till elever med skolfrånvaro och syftar till att de ska klara skolans kunskapsmål. I rollen som skolkurator är du länken mellan SST och Björkhagens skola. Här finns möjligheter att möta kollegor från andra skolor och verksamheter i stadsdelen. Inom Stockholms stad erbjuds du stöd genom "elevhälsans professionsstöd". Syftet med professionsstödet är att skapa förutsättningar för likvärdighet i alla stadens skolor, att all elevhälsopersonal får den kompetensutveckling som behövs och att kvalitetssäkra elevhälsoarbetet så som introduktionshandledningskurs, handledning, fortbildning, utbildning, fördjupad inom specifika områden, forskningsbaserad omvärldsbevakning, konsultation (till exempel sociala bedömningar inför mottagande i grundsärskolan), nätverk för professionen.

Kvalifikationer
Skolkuratortsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet, såväl som i det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och situation i samhället. Det ställer krav på kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Det är även viktigt att ha kunskap om den lagstiftning som styr skolverksamheten och sekretesslag. Som skolkurator måste du självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kuratorn, i dialog med rektorn där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också stora krav på gott omdöme och personlig mognad. Det krävs även att skolkuratorn tar ansvar för att bibehålla och utveckla sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande löpande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.




Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Artiklar i detta ämnet

  1. Verbal aggression

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande skolkurator till Tolvåkersskolan 7-9 i Kävlinge kommun

27 november 2024

Kurator till Vallastadens skola

Kurator till Vallastadens skola

27 november 2024