OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Elinsborgsskolan är en personaltät F-6 skola med ca 320 elever med 2 klasser/årskurs.
Skolan har trygg organisation med tydliga rutiner och ett nära samarbete mellan skolledning och personal. Då våra elever har olika etnisk bakgrund bidrar det till en stor mångfald på skolan. På vår skola ser vi mångfald som en resurs som skapar dynamik och formar vår verksamhet till en rolig, utvecklande och spännande arbetsplats för såväl elever som personal. Våra elever kommer ifrån hela världen. Just nu har vi ca 40 språk representerade på vår skola. På Elinsborgsskolan finns även en förberedelseklass, för våra nyanlända elever samt en särskild undervisningsgrupp. För åk 4-6 har skolan en musikprofil och en simsatsning upp till åk 6. Vi värdesätter kulturupplevelser för våra elever och har externa samarbeten med bl.a. Kulturskolan. Skolan ligger vid Järvafältet vilket ger optimala förutsättningar att samarbeta med Eggebygårds naturskola. Våra prioriterade arbetsområden är språk och kunskapsutveckling, kollegialt lärande, lärmiljöer samt trygghet och studiero. Det kollegiala utbytet är ständigt aktuellt i verksamheten. Fritidshemmets verksamhet har ett pågående utvecklingsarbete kring LGR11 och att utveckla rastverksamheten. Fritidshemmet är integrerat i skolan och samarbete skola-fritids är väl förankrat vilket möjliggör för elevens lärande under hela skoldagen på Elinsborgsskolan.
Arbetsbeskrivning
Som skolkurator kommer du att vara en viktig del i Elinsborgsskolans trygghets- och elevhälsoteam. Som skolkurator arbetar du främst förebyggande och hälsofrämjande och bidrar med psykosocial och social kompetens i nära samverkan med elevhälsans professioner och övrig personal på skolan.
I skolkuratorns arbete ingår att identifiera och analysera möjligheter och främjande faktorer i skolans lärmiljö samt att reducera hinder för lärande och personlig utveckling på organisations, grupp och individnivå.
Du kommer i första hand arbeta med enskilda elever men också mot grupper med värdegrundsarbete för att öka tryggheten och studieron på skolan. Du planerar arbetet i dialog med rektor och övriga i skolans elevhälsoteam.
Som person är du glad, engagerad och lätt att få kontakt med. Du ser möjligheter och tycker om att arbeta i team. Du är strukturerad samt har förmåga att härbärgera och agera med eftertänksamhet. Du har lätt för att skapa goda relationer och samtala med elever och vårdnadshavare.
Det strukturella arbetet på en övergripande nivå syftar till att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling. Följande punkter ingår i arbetet:
- Samtal med elever enskilt och i grupp samt övrigt värdegrundsarbete med klasser.
- Driva skolans trygghetsarbete i trygghetsteamet samt aktivt arbeta för att motverka kränkande behandling bland eleverna.
- Driva skolans arbete kring frånvarohantering samt aktivt arbeta för att främja närvaro, motverka frånvaro och eventuella orsaker till psykisk ohälsa bland eleverna.
- Dokumentation av arbetet med enskilda elever och grupper samt ärendehand-läggning inför beslut gällande individuella elever och inför skolans systematiska kvalitetsarbete.
- Föräldrasamtal
- Konsultation och handledning av skolpersonal. Exempelvis bidra med kunskaper om sociala risk- och skyddsfaktorer, samhällets stödsystem och resurser.
- Ingå som en resursperson vid upprättande och implementering av handlingsplaner inom värdegrundsarbete och i arbetet mot kränkande behandling.
- Arbeta med krishantering och konfliktlösning.
- Tillsammans med skolans elevhälsoteam och i samverkan med övrig personal arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna.
- Delta i nätverksmöten och samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fältverksamhet samt polis.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 210 hp.
Tidigare erfarenhet inom socialt arbete med barn och unga, gärna inom socialtjänsten.
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och unga och deras utveckling och situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad kunskap om samhällets välfärdssystem.
Som skolkurator måste du självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet och hur den psykosociala insatsen ska konkretiseras och utformas. Arbetsplan med prioriterade verksamhetsområden utifrån skolans behov och systematiska kvalitetsarbete utarbetas i dialog med rektor. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också stora krav på gott omdöme samt god kännedom om det grundläggande uppdraget enligt skollag, läroplaner samt övriga styr- och vägledningsdokument. Det krävs även att skolkuratorn tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens samt för en uppdaterad omvärldsbevakning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuer sker löpande under annonsperioden.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression