OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Gröndalsskolan är en F-5 skola som läsår 2020–21 inrymmer ca 360 elever fördelat på 4 arbetslag, varav ett av arbetslagen är för elever inskrivna i grundsärskolan.
Skolan och fritidshemmet är en lokalintegrerad verksamhet där barnen vistas under hela dagen. Vi arbetar utifrån våra hörnstenar: portfoliometodik, ämnesintegrerat tematiskt arbete, lösningsinriktad pedagogik och kollegialt lärande. Grunden till vårt värdegrundsarbete är den lösningsinriktade pedagogiken.
Arbetsbeskrivning
Skolkuratorn bidrar som skolans socialarbetare med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett indirekt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Arbetet på en övergripanden nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling.
- Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete.
- Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete.
- Dokumentation av arbetet med enskilda elever.
- Föräldrasamtal och nätverksmöten.
- Handledning och konsultation av skolpersonal.
- Ingå som en resursperson vid upprättande och implementering av handlings-planer i värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar.
- Arbeta med krishantering och konfliktlösning.
- I skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna.
- Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fritid och polis.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.