OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Nälstaskolan är en F-6 skola med 630 vetgiriga elever och 95 engagerade medarbetare.
Nälstaskolan är organiserad i 4 parallelligt F-4, 3 parallelligt 5-6. Lågstadiet (F-3) arbetar i 4 arbetsenhet i alldeles nybyggda lokaler. Mellanstadiet (4-6) arbetar i en arbetsenhet och kommer från hösten 2019 att flytta in i nya lokaler. Skolan ligger i Nälsta på gångavstånd från Vällingby centrum och har nära till skog, mark och bad. Kommunikation till och från skolan är goda med både buss, tunnelbana och pendeltåg. Nu söker vi dig som vill arbeta hos oss på Nälstaskolan och fortsätta att utveckla vår verksamhet. Nälstaskolan har under de senaste åren vuxit och det innebär för skolan att vi behöver både behöver bevara upparbetade strukturer, rutiner och traditioner, samtidigt skapa nya.
Arbetsbeskrivning
Välkommen att söka tjänsten som Skolkurator på Nälstaskolan. Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta som kurator. Vi ser gärna att du har Socionomutbildning och att du är förtrogen med socialt arbete och social juridik Du ska ha god samarbetsförmåga och erfarenhet att handleda lärare/pedagoger, att skapa goda relationer med elever, personal och vårdnadshavare. Som skolkurator kommer du att vara en viktig del i Nälstaskolans Trygghetsteam och arbete kring trygghet och likabehandling samt det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet. Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor och med övriga i skolans elevhälsoteam, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande Skolkuratorn bidrar som skolans socialarbetare med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Handledning och konsultation inom det psykosociala området innebär ett indirekt stöd i verksamheten både till enskilda och till grupper. Arbetet på en övergripanden nivå omfattar ett strukturellt arbete i syfte att stärka skolan som miljö för lärande, hälsa och utveckling. - Socialt utrednings/kartläggnings- och behandlingsarbete. - Samtal med elever enskilt och i grupp, klassarbete. - Dokumentation av arbetet med enskilda elever. - Föräldrasamtal och nätverksmöten. - Handledning och konsultation av skolpersonal. - Ingå som en resursperson vid upprättande och implementering av handlings-planer i värdegrundsarbete och mot mobbning och andra kränkande handlingar. - Arbeta med krishantering och konfliktlösning. - I skolans elevhälsoteam och i samverkan med övriga arbeta med att utveckla skolans arbetsmiljö för eleverna. - Samverka med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, habilitering, fritid och polis.
Kvalifikationer
Socionomutbildning 140 p
Skolkuratorsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet och det indirekta förebyggande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och deras situation i samhället. Det betyder djupa kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt behandlingsarbete. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolverksamhet och sekretesslag är också viktigt. Vidare förutsätts en bred och fortlöpande uppdaterad omvärldskunskap.
Skolkuratorn måste självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kurator, på bas av en dialog med rektor där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också krav på gott omdöme. Det ställer också krav på att skolkurator tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Lennart Kågestam
HR-konsult Eva Åsander
08-508 11 519
Enhetschef, Ekonomienheten Gunilla Axenbo
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
HR-konsult Gunilla Dahl
08-508 117 38
Tf enhetschef Oskar Sevefjord
Per Hedlund-Andersson
0850844733
Per Hansson
076-120 37 02
Maja Velasco
076-120 37 03
Jessica Forsberg
0761224310